Followers

Friday, October 16, 2009

Jangan tolak ansur sembrono: Umno Johor

KUALA LUMPUR: Perwakilan Umno mahu semua bentuk tolak ansur yang dilakukan pucuk pimpinan bagi kepentingan rakyat pelbagai kaum di negara ini, tidak dilaksanakan secara sembrono sehingga boleh menjejas kepentingan orang Melayu selaras dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

Wakil Johor, Datuk Shamsul Bari Jamali, berkata kebimbangan itu disebabkan niat baik pucuk pimpinan mengundang pelbagai persepsi dan penilaian berbeza daripada kalangan ahli sehingga ada yang meluat dan bosan, sekali gus menghakis keyakinan orang Melayu terhadap parti itu sebagai pembela nasib bangsa.

"Sebenarnya amalan kompromi ini saling menguntungkan semua pihak, namun pada hakikatnya secara kumulatif, berlaku kecairan kepentingan orang Melayu. Kita dilihat kelihatan sering mengalah. Berdasarkan kos, kita terpaksa membayar harga yang tinggi daripada kehilangan sokongan demi sokongan daripada kita sendiri.

"Untuk membuktikan Umno sebagai pendukung perjuangan parti, kita perlu memberi keyakinan baru kepada rakyat dengan memperkasa kepemimpinan sedia ada yang berani dan yakin dalam usaha memecah tembok kecelaruan yang ditimbulkan pelbagai pihak," katanya berucap pada Perhimpunan Agung Umno di sini, hari ini.

Shamsul berkata, transformasi yang dilaksanakan menerusi kerangka gagasan 1Malaysia juga perlu memberi penekanan kepada prinsip perlembagaan yang memberi keadilan kepada semua kaum seperti yang dipersetujui ketika membentuk kemerdekaan negara.

Katanya, bagi tujuan itu kesamarataan yang menjadi matlamat gagasan perlu mengambil kira kebajikan rakyat terutama golongan miskin yang menjadi golongan majoriti dengan menggunakan kaedah indeks kualiti hidup yang diperkenalkan Unit Perancang Ekonomi (EPU) sejak 1999.

"Umno perlu membawa kesejahteraan kepada golongan majoriti yang lemah berbanding minoriti yang kuat dengan mempertingkat bantuan dan sokongan kepada rakyat miskin yang ramai daripada usaha melonggok kemewahan kepada segolongan kecil yang sudah meraih kekayaan.

"Indeks ini mampu menjadi kayu pengukur kepada kesejahteraan rakyat merangkumi soal pendapatan dan pengagihan, produktiviti, pengangkutan, pendidikan, ekonomi, perumahan, alam sekitar, penyertaan sosial, keselamatan awam dan kehidupan berkeluarga.

"Prinsip keadilan yang diamalkan tanpa mengira kaum, indeks kesejahteraan dan harapan supaya tidak berkompromi secara sembrono adalah transformasi yang harus ada kesinambungan dalam kerangka gagasan 1Malaysia yang berlandaskan perlembagaan," katanya.

0 comments: