Followers

Sunday, October 11, 2009

AS layak ke Piala Dunia 2010

SAN PEDRO SULA, Honduras: Kemenangan dramatik 3-2 ke atas Honduras memastikan Amerika Syarikat (AS) tempat di final Piala Dunia 2010.

Carlos Pavon gagal menyempurnakan sepakan penalti pada minit ke-87 untuk Honduras menyamakan kedudukan dan memaksa AS menang pada perlawanan terakhir menentang Costa Rica di Washington Rabu depan.

Honduras mendahului menerusi sepakan percuma Julio de Leon tetapi dikejutkan dengan dua gol AS menerusi Conor Casey dan Landon Donovan.

Honduras kini ditempat keempat dalam kumpulan dan memerlukan kemenangan ke atas El Salvador dalam perlawanan terakhir di Costa Rica untuk menghidupkan peluang layak secara automatik di tempat ketiga.

Pasukan di tempat keempat akan bertemu pasukan tempat kelima zon Amerika Selatan dalam play-off dua pusingan untuk layak ke Afrika Selatan.

Honduras menghidupkan peluang apabila De Leon menemui gawang sekali lagi pada minit ke-79 untuk menjadikan kedudukan 3-2 tetapi lapan minit kemudian Pavon merembat sepakan penalti melepasi palang sebelum terlepas peluang menanduk masuk dari jarak dekat. - Reuters

0 comments: