Followers

Tuesday, September 22, 2009

Obama usaha rundingan damai Palestin-Israel dihidup semula

WASHINGTON: Presiden Barack Obama berharap dapat menghidupkan semula rundingan damai Palestin-Israel dengan menganjurkan pertemuan dengan Presiden Mahmud Abbas dan Perdana Menteri Netanhayu minggu ini, ketika menghadiri perhimpunan agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

Pertemuan dengan kedua-dua pemimpin Palestin dan Israel itu pada mulanya diadakan secara berasingan esok, disusuli kemudian dengan mesyuarat tiga pihak, kata Rumah Putih dalam satu pertemuan di luar jangka itu.

Langkah berkenaan bertujuan mengukuhkan kemungkinan rundingan damai dilancar semula, selain membentuk suasana yang positif agar andainya rundingan diadakan ia bakal membuahkan hasil, jurucakap Rumah Putih Robert Gibbs berkata dalam satu kenyataan.

Sebelum pertemuan esok, Menteri Pertahanan Israel Ehud Barak ajan mengadakan mesyuarat dengan Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat (AS) Robert Gates di sini, kata jurucakap kementerian pertahanan Israel, tanpa menyediakan sebarang butir lanjut.

Mesyuarat tiga pihak - Palestin, Israel dan AS - itu adalah pertama dianjurkan Rumah Putih sejak Obama memegang jawatan presiden Januari lalu, menandakan komitmen mendalam presiden AS itu dalam menyelesaikan konflik Asia Barat yang sudah berlarutan. � AFP

0 comments: