Followers

Friday, July 10, 2009

Sabah&Sarawak: Sabah masih kekurangan usahawan sektor pertanian


YAHYA (kiri) menyampaikan Anugerah Usahawan Tani kepada Philip Voo dari Tenom sambil diperhatikan Idrus pada majlis pengiktirafan pengusaha cemerlang di Kota Kinabalu.

Ramai tak sedar potensi produk tani maju ekonomi negeri

KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah kecewa apabila mendapati sebilangan besar rakyat negeri itu tidak menyedari potensi bidang pertanian sebagai sektor ekonomi yang dapat menyediakan pekerjaan bergaji lumayan.

Timbalan Ketua Menteri, Datuk Yahya Hussin, berkata majoriti rakyat Sabah masih berharap untuk bekerja makan gaji dengan kerajaan kerana beranggapan ia adalah langkah terbaik yang dapat menjamin masa depan mereka.

Katanya, tanggapan itu menyebabkan sektor pertanian kekurangan usahawan membantu kerajaan meningkatkan pengeluaran produk pertanian bagi memenuhi peningkatan permintaan.

"Rakyat tidak sepatutnya bergantung kepada kerja makan gaji dengan kerajaan kerana pekerjaan yang disediakan terhad manakala pengambilan kakitangan tidak boleh dibuat sesuka hati berikutan faktor kos.

"Justeru, adalah lebih baik rakyat menjadi usahawan tani dengan mengamalkan kaedah pertanian moden yang dapat melipatgandakan pengeluaran dan kualiti produk pertanian bagi memenuhi permintaan pasaran.

"Pendapatan sebagai usahawan tani adalah lebih lumayan kerana tiada had gaji ditetapkan berbanding pendapatan kakitangan kerajaan yang mempunyai tangga gaji," katanya.

Beliau yang juga Menteri Pertanian dan Industri Makanan negeri berkata demikian pada Majlis Pengiktirafan Pengusaha Cemerlang dan Seminar Usahawan Tani anjuran Jabatan Pertanian negeri di sini, kelmarin.

Pada majlis itu, seramai 86 petani menerima anugerah petani contoh, pengusaha cemerlang dan usahawan tani, manakala 35 usahawan tani menerima bantuan berjumlah RM400,000 untuk mengusahakan projek pertanian.

Hadir sama pemangku Pengarah Pertanian negeri, Idrus Shafie dan timbalan pengarah, Hanafiah Arsad, Yong Lee Ming serta Abdul Aziz Abdul Latiff.

Yahya berkata, rakyat perlu menyahut saranan kerajaan yang mahu menjadikan bidang pertanian sebagai perniagaan menguntungkan.

"Bidang pertanian terbukti memberi keuntungan lumayan jika dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh. Sesiapa pun boleh melakukannya dan berpeluang untuk berjaya.

0 comments: