Followers

Sunday, July 5, 2009

Pyongyang uji Washington


GAMBAR fail 5 Januari lalu menunjukkan ujian peluru berpandu di satu lokasi di Korea Utara.

Korea Utara lancar peluru berpandu ketika kempen AS di PBB

SEOUL: Korea Utara melancarkan peluru berpandu ketujuhnya di pantai timur negara itu semalam, kata pegawai Korea Selatan, dalam apa yang kelihatan sebagai mesej bantahan ditetapkan bersamaan cuti sambutan Hari Kebangsaan Amerika Syarikat.

Pelancaran itu menyemarakkan ketegangan serantau selepas ujian nuklear negara komunis itu Mei lalu, yang berkebetulan dengan cuti Hari Memperingati Amerika.

Ia dilakukan ketika Washington cuba mendapatkan sokongan mengenakan sekatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) lebih ketat bertujuan menutup program nuklear dan peluru berpandu Pyongyang.

Kementerian Luar Korea Selatan berkata, empat senjata pertama dilancarkan ke Laut Jepun adalah peluru berpandu balistik, yang diharamkan ditembak oleh Korea Utara menurut pelbagai resolusi Majlis Keselamatan.

Tentera Korea Selatan berkata, peluru berpandu kelima, keenam dan ketujuh adalah jenis sama. Peluru berpandu ketujuh dilancar pada jam 5.40 petang waktu tempatan.

Ia kali pertama dalam masa tiga tahun Korea Utara menembak banyak peluru berpandu balistik. Ia melancarkan peluru berpandu jarak jauh Taepodong-2 bersama-sama enam peluru berpandu jarak sederhana pada Hari Kebangsaan Amerika 2006.

Ketua Turus Staf Korea Selatan berkata, mereka memiliki peluru berpandu dengan jarak sasaran 400 hingga 500 kilometer.

Agensi berita Yonhap melaporkan, ia sama ada Scud atau peluru berpandu Rodong-1, yang jarak maksimumnya dikurangkan daripada 1,300 kilometer. - AFP

0 comments: