Followers

Wednesday, June 3, 2009

Sabah & Sarawak: Pengusaha bas ingkar arahan


PEMANDU bas City Bas mematuhi arahan mengambil dan menurunkan penumpang di terminal Wawasan Plaza seperti yang diarahkan LPKP.

Pemandu tak ambil, turun penumpang di terminal Wawasan Plaza

KOTA KINABALU: Pengusaha bas mini dan bas berhenti-henti di bandar raya ini mengingkari arahan Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) yang meminta mereka hanya berhenti untuk menurun dan mengambil penumpang di terminal Wawasan Plaza di sini, mulai kelmarin.

Arahan yang dikuatkuasakan serentak dengan operasi bas bandar raya itu dikatakan enggan dipatuhi selagi LPKP dan Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) tidak menyelesaikan isu kesesakan di terminal Wawasan Plaza dan pemindahan semua operasi bas, termasuk milik syarikat besar ke terminal itu.

Ada pemandu bas dikesan memasuki terminal Wawasan Plaza dipercayai untuk mengambil resit masuk dan kemudian keluar tanpa penumpang, dipercayai cuba untuk mengabui LPKP dan DBKK kononnya mereka menggunakan perkhidmatan terminal itu.

Sikap penumpang yang enggan ke terminal itu turut memberi masalah kepada pengusaha bas. Rata-rata pengguna yang ditemui memberikan alasan ia jauh dari pusat bandar, terutama mereka yang membeli barang keperluan harian seperti ikan, daging, ayam, sayur, buah-buahan, mi dan beras di Pasar Besar Kota Kinabalu kira-kira satu kilometer dari terminal itu.

"Untuk ke terminal berkenaan, kami perlu menaiki teksi dengan tambang RM5 sedangkan jika menunggu di perhentian bas dekat pasar besar, kami hanya perlu membayar tambang bas RM1.50 untuk ke Kampung Likas," kata Rimana Sahir, 45.

BAS mini masih mengambil dan menurunkan penumpang di pusat bandar raya.

Presiden Pengusaha dan Pemandu Pengangkutan Awam Kota Kinabalu (Peka), Yunus Muhiddin, berkata majoriti pengusaha mengekalkan kaedah operasi sebelum ini kerana beranggapan pelaksanaan sistem baru itu belum sesuai buat masa sekarang.

Katanya, pihaknya hanya akan mematuhi arahan itu selepas terminal Wawasan Plaza dinaik taraf dan diperbesarkan bagi menampung semua bas mini dan bas berhenti-henti yang beroperasi di bandar raya.

"Kami menganggap arahan yang dikeluarkan LPKP itu belum boleh dilaksanakan kerana terminal Wawasan Plaza belum dinaik taraf. LPKP juga sedang berbincang dengan DBKK untuk mencari satu terminal baru di kawasan Jalan Pantai tetapi itu juga sukar dilaksanakan kerana masalah ketiadaan tapak.

"Sehubungan itu, pengusaha bas mengekalkan laluan digunakan sebelum ini dan masih menurun serta mengambil penumpang di mana-mana perhentian di sekitar pusat bandar raya," katanya kepada Berita Harian di sini, semalam.

Beliau berkata, arahan LPKP itu juga tidak menyeluruh kerana hanya sebahagian pengusaha bas mendapat surat mengenai pengoperasian bas bandar raya dan pelaksanaan sistem baru itu.

Yunus berkata, selebihnya hanya mengetahui mengenai perkara itu menerusi laporan akhbar dan pemberitahuan rakan pengusaha yang lain.

"LPKP tidak mengadakan perbincangan dengan pengusaha sebelum melaksanakan sistem baru ini, oleh itu tidak ramai pengusaha memakluminya.

0 comments: