Followers

Thursday, June 4, 2009

Sabah & Sarawak: LPKP ambil tindak jika tak guna Wawasan Plaza

KOTA KINABALU: Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) Sabah memberi amaran akan mengambil tindakan tegas terhadap pengusaha bas yang enggan berhenti di terminal Wawasan Plaza berikutan pelaksanaan bas bandar raya sejak Isnin lalu.

Pengarahnya, Arifin Samsuddin, berkata pihaknya mengambil keputusan tidak membenarkan bas lain selain bas bandar raya beroperasi dalam bandar dengan mewajibkan pengusahanya menunggu penumpang di terminal Wawasan Plaza.

Katanya, arahan itu perlu dipatuhi semua pengusaha bas, termasuk syarikat bas yang sebelum ini menggunakan kawasan letak bas di hadapan Kompleks Mahkamah Kota Kinabalu sebagai terminal bas mereka.

"LPKP Sabah sudah memohon kerjasama daripada semua agensi penguat kuasa termasuk Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK), polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk memantau pelaksanaan peraturan baru ini.

"Kita harap semua pengusaha bas memberi kerjasama dan mematuhi peraturan ditetapkan bagi memastikan pelaksanaan projek bas bandar raya ini berjalan lancar," katanya di sini, semalam.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pelaksanaan bas bandar raya (City Bus) yang memulakan operasi pada Isnin lalu seperti yang diumumkan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong, baru-baru ini.

Arifin berkata, pihaknya sudah menentukan laluan bagi semua bas beroperasi di bandar raya yang berakhir di terminal Wawasan Plaza untuk mengelak kesesakan lalu lintas di pusat bandar, selain memastikan pelaksanaan bas bandar raya tidak terganggu.

"LPKP juga memberi jaminan semua bas yang berpangkalan di hadapan mahkamah akan diarah berpindah ke terminal Wawasan Plaza secepat mungkin selepas selesai perbincangan dengan agensi terbabit.

"Pemindahan ini perlu bagi meredakan rasa tidak puas hati di kalangan pengusaha bas lain yang mahu semua bas dipusatkan di terminal Wawasan Plaza berbanding menggunakan terminal berasingan ketika ini," katanya.

Ketika ini, Arifin berkata, terminal di hadapan mahkamah Kota Kinabalu digunakan syarikat Tuaran United Transport (TUT), Penampang Union Transport (PUT), Luen Tung Tanjung Aru Transport (LTT) dan syarikat City Bus.

Mengenai operasi bas bandar raya, beliau berkata, laluan perkhidmatan itu ditawarkan bayaran 50 sen sehala dengan dibahagikan kepada dua sektor, masing-masing mempunyai dua laluan berbeza.

Bagi Laluan Satu Sektor Satu, katanya, bas akan bergerak dari terminal Wawasan Plaza dengan melalui Jalan Tun Fuad Stephen, Jalan Tun Abdul Razak, Jalan Kemajuan (pusingan U di bawah jejantas) sebelum kembali ke terminal Wawasan Plaza.

Untuk Laluan Dua Sektor Satu pula, katanya bas akan bergerak dari terminal Wawasan Plaza melalui Jalan Wawasan, Jalan Tun Abdul Razak, Jalan Tun Fuad Stephen dan kembali ke terminal Wawasan Plaza.

"Bagi laluan Satu Sektor Dua pula, bas bandar raya akan bergerak dari Terminal Wawasan Plaza dengan melalui Jalan Tun Fuad Stephen, Jalan Tun Abdul Rahman, Jalan Kemajuan dan kembali ke terminal Wawasan Plaza.

"Untuk Laluan Dua Sektor Dua, bas bandar raya bergerak dari terminal Wawasan Plaza melalui Jalan Wawasan, Jalan Tun Abdul Rahman, Jalan Tun Fuad Stephen dan kembali ke terminal Wawasan Plaza," katanya.

Arifin berkata, pihaknya mengalu-alukan maklum balas berkaitan perkhidmatan bas bandar raya yang boleh dikemukakan kepada LPKP Sabah menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) 088-231024.

0 comments: