Followers

Thursday, June 4, 2009

Sabah & Sarawak: Bantuan kerajaan untuk diguna bukan dijual

PAPAR: Golongan sasar yang menerima pelbagai bantuan daripada kerajaan diingatkan supaya tidak menyalahgunakan sumbangan itu untuk mendapat keuntungan segera.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pantai Manis, Datuk Abdul Rahim Ismail, berkata pemberian seperti zink dan kemudahan asas lain perlu dimanfaatkan seperti sewajarnya supaya keluarga mereka dapat tinggal dalam suasana selesa.

"Saya harap penerima memanfaatkan bantuan zink ini untuk membaiki atap rumah yang rosak.

"Jangan salah gunakan bantuan kerajaan dengan menjualnya kerana wangnya tidak seberapa manakala kediaman kekal tidak sempurna.

"Saya sudah mengarahkan Unit Pemimpin Kemajuan Rakyat (PKR) Pantai Manis memastikan bantuan itu digunakan sepenuhnya oleh penerima terbabit," katanya di sini, kelmarin.

Beliau berkata demikian selepas menyerahkan sumbangan zink menerusi peruntukan DUN Pantai Manis bagi 110 rumah rakyat miskin di Kampung Kuala dalam kawasan itu bagi menggantikan atap rumah mereka yang usang.

Beliau berkata, keseluruhan bantuan bernilai RM90,000 meliputi 5,000 keping zink.

Seorang penerima yang juga ibu tunggal, Kamariah Hassan, 62, berkata bantuan itu membolehkan beliau dan anaknya hidup lebih selesa.

"Selepas ini kami tidak perlu bimbang lagi setiap kali hujan kerana bumbung banyak yang bocor," katanya.

Dalam majlis berasingan, Abdul Rahim yang juga Pengerusi Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) berkata, rakyat Sabah yang menjadi ikon integrasi kaum di negara ini berikutan semangat muhibah dan toleransinya, perlu mengekalkan keistimewaan itu dan memelihara budaya murni yang menjadi amalan.

Beliau yang juga Ketua Umno bahagian Papar berkata, keistimewaan itu perlu diperturunkan kepada generasi muda supaya mereka mewarisi kehidupan aman, bahagia dan sejahtera.

"Tanpa integrasi kaum, suasana kehidupan sekarang akan bertukar kepada saling bermusuhan dan porak-peranda, sekali gus menyukarkan usaha memajukan rakyat.

"Rakyat di segenap pelusuk Negeri di Bawah Bayu saling menghormati pelbagai adat resam dan budaya etnik lain serta dikongsi asalkan tidak bercanggah dengan agama dan budaya mereka," katanya berucap merasmikan perayaan `Tadau Kaamatan' (Pesta Menuai) peringkat Kampung Sabandil dekat sini, kelmarin.

Hadir sama PKR Pantai Manis, Amri Abu Bakar; Ketua Kampung Sabandil, Anjohn Singah dan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) kampung itu, Lunchi Linjanun.

Pada majlis itu, Abdul Rahim turut merasmikan balai raya baru Kampung Sabandil bernilai RM80,000 yang memudahkan masyarakat setempat menjalankan pelbagai program kemasyarakatan dan kebudayaan.

0 comments: