Followers

Thursday, June 4, 2009

H1N1: Penumpang MH091 diminta hubungi kementerian

KUALA LUMPUR: Seramai 276 penumpang serta anak kapal penerbangan MH091 yang tiba dari Amerika Syarikat Isnin lalu diminta menghubungi Kementerian Kesihatan untuk diberikan nasihat kesihatan berhubung Influenza A (H1N1) serta keperluan kuarantin di rumah.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, berkata, ini berikutan pengesahan seorang pelajar Malaysia yang menaiki penerbangan itu sebagai kes ketiga positif influenza A (H1N1).

Beliau berkata, pelajar berusia 23 tahun itu menaiki penerbangan MH091 dari Amerika Syarikat dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 7.15 pagi Isnin lalu.

"Pelajar ini tidak mengalami demam semasa tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, tetapi mula mengalami demam dan batuk semalam dan dimasukkan ke Hospital Tuanku Jaafar, Seremban untuk menerima rawatan," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Pelajar itu disahkan menghidap jangkitan influenza A (H1N1) oleh Institut Penyelidikan Perubatan pada 4 pagi tadi, dan beliau dalam keadaan stabil serta telah diberi rawatan antiviral.

0 comments: