Followers

Sunday, June 7, 2009

Program nuklear Iran untuk keamanan

TEHRAN: Iran semalam menjelaskan satu laporan daripada pihak pemerhati bebas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menunjukkan program nuklear di Iran adalah untuk tujuan keamanan, bukannya untuk menghasilkan bom atom seperti didakwa Barat.

Laporan Jumaat lalu menyebut, Iran sudah meningkatkan penggunaan uranium untuk program nuklearnya sehingga 5,000 unit dan menyukarkan pihak penyiasat PBB untuk memantau program nuklear Tehran itu.

Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) menyebut, Iran sudah meningkatkan kadar penyeluaran uranium berkadar rendah (LEU)untuk tambahan stok bekalannnya daripada 500 kilogram (kg) kepada 1,339 kg dalam tempoh enam bulan lalu.

Bagaimanapun, Duta Iran ke IAEA, Ali Ashgar Soltanieh menafikan perkara itu dan laporan itu tidak memberikan bukti Tehran menukar program nuklearnya untuk membuat senjata.

"Malah, adalah jelas dokumen yang didapati IAEA ini membuktikan program nuklear kami hanya untuk membawa kebaikan dan keamanan negara kami," katanya dalam satu progran tv, semalam.

Beliau berkata, Iran tidak akan menghentikan program nuklearnya atau menghentikan kerjsamanya dengan IAEA.

Tehran sebelum ini menjelaskan program nuklearnya hanya untuk menghasilkan tenaga elektrik, bukan untuk tujuan pertahanan dan ketenteraan. - Reuters

0 comments: