Followers

Sunday, June 7, 2009

Mayat pertama pesawat Air France ditemui

BRAZIL/PARIS: Anggota penyelamat Brazil menemui mayat pertama mangsa nahas pesawat Air France di Lautan Atlantik, dengan kumpulan penyiasat berkata bacaan kelajuan yang salah kemungkinan punca nahas itu.

Kapal tentera laut menemui dua mayat lelaki dan serpihan bangkai pesawat, termasuk kerusi biru pesawat yang nombor sirinya sama dengan pesawat Air France penerbangan 477.

Pada poket kerusi itu terdapat kad kesihatan, sebuah beg bimbit dengan tiket Ari France di dalamnya.

"Pagi ini jam 8.14 pagi (waktu tempatan Brazil) kami mengesahkan anggota penyelamat menemui mayat dan beberapa sisa pesawat Air France," kata jurucakap tentera, Jorge Amaral kepada wartawan di utara bandar Recife.

Pesawat tentera udara dan laut Brazil melakukan operasi mencari dan menyelamat di Atlantik sehingga menjangkau 1,100 kilometer di utara pantai Brazil sejak pesaawat Airbus A330-200 milik Air France hilang Isnin lalu, mengorbankan semua 228 penumpang dan anak kapalnya.

Nahas pesawat dari Rio de Janeiro ke Paris itu adalah bencana paling buruk di dunia sejak 2001 dan paling buruk membabitkan sejarah syarikat penerbangan Air France sejak 75 tahun.

Apa yang dikhuatiri, mayat mangsa dipercayai tenggelam di dasar laut atau dibaham jerung.

Teori menyatakan nahas berlaku akibat sensor kelajuannya tidak berfungsi, menyebabkan juruterbang mengaktifkan semula kelajuan yang salah ketika pesawat dikatakan melalui zon ribut petir ketika itu.

Pihak penyiasat nahas itu semalam berkata Airbus mengesan bacaaan kelajuan pesawat A330 tidak berfungsi dengan baik dan meminta semua pelanggannya menukar alat itu. - Reuters

0 comments: