Followers

Thursday, May 14, 2009

Mi segera kurang kolesterol

Sajian terbaru enak dan berkhasiat, tidak jejas kesihatan

MI segera sering dilihat dengan imej sebagai makanan kurang sihat. Namun, rasanya yang enak dan menjimatkan masa untuk dimasak, ia tetap menjadi kegemaran ramai. Tidak hairanlah jika rakyat Malaysia makan mi segera sehingga 100 juta hidangan sepanjang tahun.

Yeo Hiap Seng (Malaysia) Sdn Bhd memberikan persepsi baru yang lebih positif dalam hidangan mi segera dengan melancarkan mi segera penuh berkhasiat, kurang lemak dan kolesterol yang dikenali sebagai Cintan Nutri Noodles. Terbahagi kepada dua perisa iaitu ayam dan kari sayuran, ia menawarkan hidangan segera yang berkhasiat sesuai dengan gaya hidup sibuk masa kini.

Perisa ayam dihasilkan daripada tepung gandum tulen, manakala kari sayuran pula dihasilkan menggunakan tepung soya.

Pengarah Urusan & Ketua Pegawai Eksekutif Yeo Hiap Seng (Malaysia) Berhad, Owen Ow, berkata berbeza dengan mi segera biasa, cara penyediaan Cintan Nutri Noodles juga menyihatkan kerana ia dihasilkan dengan inovatif proses tanpa goreng yang menjadikan hidangan tidak berminyak dan rendah kolesterol.

“Cintan Nutri Noodle dihasilkan menerusi kaedah inovatif iaitu proses tanpa goreng yang direka oleh bahagian penyelidikan dan pembangunan Yeos sendiri di Ipoh. Ia mengambil masa satu setengah tahun lalu dan kini berjaya diguna pakai melalui Cintan Nutri Noodle. Mi segera berkhasiat ini dihasilkan dengan cara 100 peratus kukusan dan dikeringkan.

“Hasilnya menjadikan mi berkenaan rendah lemak dan tanpa kolesterol. Sebaliknya mi dimasak menggunakan kaedah kukus. Bagaimanapun, pelanggan masih dapat menikmati keenakan mi segera tanpa bimbang mengenai masalah kesihatan,” katanya.

Mi segera Cintan Nutri Noodle tiada tambahan perisa tambahan atau MSG dan setiap penyediaan mi ini mengandungi kurang daripada 3 gram lemak dan dilengkapi sekurang-kurangnya lima vitamin dan mineral. Ini berbanding dengan mi segera biasa yang lazimnya mengandungi 20 gram lemak jika ia digoreng.

“Lebih melegakan anda yang menginginkan khasiat tambahan, satu pek makanan ini mempunyai 7.5 gram protein yang boleh didapati dalam sebiji telur, 362.5 mg kalsium iaitu bersamaan dengan lapan sudu susu tepung yang bersamaan sembilan gelas susu dan 8.9 gran serat diet daripada 29 biji epal. Ia turut mengandungi manfaat tambahan seperti lobak merah dan bayam. Pastinya ia lazat, menyihatkan dan dapat dinikmati dalam tempoh beberapa minit,” katanya.

Mi segera ini dipek dengan cara lebih moden dan disasarkan untuk golongan yang sibuk, muda dan mahu mengekalkan kesihatan diri. Berharga cuma RM2 satu pek dan RM8 untuk empat pek, ia boleh didapati di kebanyakan pasar raya di seluruh negara.

Kumpulan Yeo’s terbabit dalam penghasilan, pemasaran dan jualan produk makanan serta minuman di bawah jenama Yeo’s, Semua produk makanan dan minuman dikilangkan di bawah piawaian kebersihan yang sangat ketat menggunakan bahan asli segar untuk mengekalkan rasa semula jadi dan keasliannya. Yeo’s komited dalam meneruskan kajian penyelidikan dan pembangunan untuk memenuhi trend pemasaran semasa. Situasi pemasaran semasa dan menyahut saranan kerajaan untuk mencapai matlamat membangunkan jenama Halal Malaysia selaku penanda aras global, Yeo’s memantapkan Malaysia sebagai peneraju hab pengilangan Halal.

Yeo’s Malaysia adalah pusat perkilangan terpenting untuk Yeo’s Global Distribution bagi Indonesia, New Zealand, Australia, Eropah dan Amerika syarikat.

0 comments: