Followers

Sunday, October 3, 2010

Tidak berlaku kemelesetan ekonomi berganda tahun depan: Ahmad Husni

CHEMOR: Malaysia percaya tidak akan berlaku kemelesetan ekonomi dunia secara berganda (double dip) tahun depan, sebaliknya pertumbuhan dijangka perlahan.
Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, berkata kelembapan ekonomi itu berikutan pertumbuhan perlahan di Eropah dan Amerika Syarikat tahun ini.
Katanya, pertumbuhan perlahan itu sudah memberi kesan kepada negara ini yang menunjukkan kegiatan ekonomi kurang menggalakkan pada suku ketiga dan dijangka keadaan yang sama pada suku keempat.
"Pertumbuhan perlahan separuh kedua tahun ini dijangka berlarutan hingga ke tahun depan.

"Kita akan mengumumkan beberapa inisiatif dalam Bajet 2011 yang menggabungkan perbelanjaan sektor awam, swasta dan pembaharuan ekonomi untuk menangani pertumbuhan perlahan tahun depan," katanya kepada pemberita di sini, pagi tadi.

Kemelesetan ekonomi berganda (double dip), iaitu berbentuk W bermaksud ekonomi yang meleset pulih dengan pertumbuhan dalam tempoh jangka pendek tetapi merudum semula.

Ahmad Husni berkata, pertumbuhan ekonomi negara tahun ini dijangka antara 6 hingga 7 peratus manakala tahun depan ialah 6 peratus.

0 comments: