Followers

Monday, September 27, 2010

Peningkatan positif dalam perbelanjaan berhemah: Ambrin

PORT DICKSON: Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang, berkata terdapat perubahan semakin baik pada jabatan dan agensi kerajaan dalam melaksanakan perbelanjaan kewangan berhemah dan telus.
Beliau, bagaimanapun, tidak menolak bahawa terdapat kepincangan dalam perbelanjaan yang menyebabkan pembaziran wang rakyat sebelum ini.
"Tetapi pucuk pimpinan sama ada di peringkat Kabinet mahupun EXCO kerajaan negeri sangat serius dalam menanganinya.
"Macam di Negeri Sembilan ini, kita tahu Menteri Besarnya baca laporan audit kita dan beliau selanjutnya berbincang dengan pegawai-pegawai kanan, jadi ini merupakan tindakan yang sangat wajar," katanya kepada pemberita selepas Majlis Audit se-Malaysia di sini hari ini.

Ambrin berkata, setiap kepincangan didedahkan melalui laporan audit negara setiap tahun sebenarnya mendapat tindakan dan bukan dibiarkan begitu saja.

"Hasilnya, pada tahun ini jabatan audit memberi Anugerah Kecemerlangan Pengurusan Kewangan berdasarkan Indeks Akautabiliti 2009 kepada 47 jabatan dan agensi kerajaan berbanding hanya lebih kurang 20 pada tahun sebelumnya," katanya.

Beliau menafikan bahawa sistem yang diwujudkan oleh kerajaan hari ini mempunyai banyak kepincangan, menyebabkan berlaku pembaziran wang rakyat.
"Banyak masalah yang ada adalah disebabkan kelemahan manusia, sistem itu telah direka bentuk supaya ada 'check and balance' untuk memastikan ada akauntabiliti dan sebagainya," katanya.

Katanya, kehendak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, supaya kakitangan kerajaan menerapkan budaya berprestasi tinggi tidak akan berlaku jika pegawai di bawahnya tidak mengambil sikap pro aktif dan tidak mahu belajar daripada pengalaman.

Beliau, bagaimanapun, bersyukur kerana setiap teguran dalam laporan audit negara telah diambil tindakan dan pegawai kerajaan berusaha untuk membaiki kelemahan diri mereka.

Sementara itu, Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan, ketika memberikan ulasannya, berkata beliau cukup bertuah kerana pernah berada dalam sistem pengurusan swasta dan hari ini menjawat jawatan penting dalam kerajaan.

"Saya hendak mengikis persepsi masyarakat yang menyatakan jabatan kerajaan ini lemah dan tidak berubah sebab saya pernah berada dalam swasta dan kerajaan.

"Saya boleh nampak sikap dan prestasi kakitangan kerajaan, saya boleh katakan ia semakin baik.

"Kunci kepada perubahan ini ialah ketua jabatan perlu memantau kerja anak buah mereka dan sesekali memberikan semangat kepada mereka," katanya yang pernah menyandang beberapa jawatan penting dalam syarikat swasta sebelum menjadi ahli politik. - BERNAMA

0 comments: