Followers

Monday, September 27, 2010

Iskandar Malaysia lepasi sasaran: Ghani

JOHOR BAHRU: Meskipun ekonomi yang perlahan, projek Iskandar Malaysia yang dilancarkan pada 2006 telah melepasi sasaran yang ditetapkan, kata Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman.
Abdul Ghani yang mempengerusikan bersama Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (IRDA) berkata, pelaburan kumulatif Iskandar Malaysia sehingga setakat Julai tahun ini berjumlah RM63.09 bilion.
"Ia adalah peningkatan RM7.53 bilion daripada Disember tahun lalu," katanya semasa perasmian Cawangan Nusa Bestari HSBC Amanah Malaysia, di sini, hari ini.
Turut hadir Ketua HSBC Amanah, Mukhtar Hussain.

Abdul Ghani berkata, 40.6 peratus daripada pelaburan yang dikomitedkan di Iskandar Malaysia telah dibelanjakan setakat ini, dengan pelaksanaan projek berjalan rancak.

"Pembangunan projek ini bukan hanya menjana keseronokan yang diperlukan tetapi juga menjadi pemangkin dalam membawakan pelaburan tambahan dan kemajuan kepada Iskandar Malaysia," katanya.

Beliau yakin Iskandar Malaysia selaras dengan aspirasi nasional dan akan menjadi platform penting bagi mencapai matlamat ekonomi di Johor.
Sementara itu, Mukhtar pada sidang akhbar kemudian, berkata HSBC Amanah mempunyai tujuh cawangan di Malaysia ketika ini termasuk yang terbaharu di Nusa Bestari dan mensasar menubuhkan 26 di seluruh negara dalam tempoh dua hingga tiga tahun lagi. - BERNAMA

0 comments: