Followers

Sunday, August 1, 2010

Usahawan Bumiputera berjaya jika amal nilai positif: Musa

TAWAU: Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman yakin lebih ramai peniaga dan usahawan bumiputera berjaya boleh dilahirkan jika mereka teguh mengamalkan nilai-nilai positif dalam urusan perniagaan.
Musa yang juga Menteri Kewangan Sabah, berkata nilai positif seperti memberi komitmen penuh dalam apa juga bidang yang diusahakan serta bekerja lebih kuat seharusnya ada dalam diri setiap usahawan berkenaan.
"Peniaga dan usahawan bumiputera mesti bekerja dan berusaha sepenuh hati. Tidak boleh bekerja separuh jalan. Mesti ada ketabahan dan memastikan apa juga yang diusahakan mencapai kejayaan," katanya ketika berucap merasmikan Program Juara Rakyat di Balung Cocos, dekat sini, malam tadi.
Program bertemakan "Bulan Ekonomi dan Usahawan" itu dihadiri lebih 4,000 rakyat berbilang kaum.

Menurut Musa, usahawan bumiputera, terutama usahawan baru mesti berdisiplin dan bijak mengatur perbelanjaan bagi mengelak mereka daripada berbelanja melebihi pendapatan.

Musa juga berkata, usahawan bumiputera boleh belajar dan mencontohi kejayaan rakan usahawan daripada kalangan bukan bumiputera dengan meniru cara mereka bekerja sehingga mencapai kejayaan.

"Kalau kaum bukan bumiputera boleh berjaya, kaum bumiputera juga boleh berjaya. Yang penting bagi usahawan bumiputera ialah mereka perlu bekerja dengan tekun," katanya.
Musa juga menasihatkan usahawan bumiputera supaya berdisiplin membayar balik pinjaman bank supaya institusi kewangan tidak ragu-ragu untuk memberi mereka pinjaman pada masa depan.

Mengulas program Juara Rakyat, Musa berkata, program berkenaan mendapat sambutan menggalakkan daripada pelbagai lapisan masyarakat di mana sahaja ia dianjurkan di Sabah sekali gus menandakan keyakinan rakyat terhadap kepimpinan kerajaan Barisan Nasional.

Katanya program berkenaan merupakan landasan terbaik bagi pemimpin dan agensi-agensi kerajaan untuk bertemu dan mendengar segala permasalahan rakyat peringkat akar umbi untuk diselesaikan.

Pada majlis berkenaan, Musa turut meluluskan permohonan penduduk Balung Cocos untuk membina sebuah masjid baru bagi menggantikan masjid lama untuk kemudahan masyarakat Islam di kawasan berkenaan. - Bernama

0 comments: