Followers

Sunday, August 1, 2010

Tawau diisytihar daerah pertama bebas kemiskinan di Sabah

TAWAU: Tawau hari ini diisytiharkan sebagai daerah pertama di Sabah yang bebas daripada belenggu kemiskinan tegar.

Ketua Menterinya, Datuk Seri Musa Aman ketika mengumumkan perkara itu berkata, kejayaan tersebut membuktikan keberkesanan pelbagai program membasmi kemiskinan tegar oleh kerajaan negeri dan persekutuan yang dilaksanakan di negeri itu termasuk perladangan Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) dan Mini Estet Sejahtera (MESEJ).
"Hari ini kita mencapai satu sejarah di mana Tawau sudah menjadi sifar miskin tegar dan ini jelas menunjukkan usaha-usaha kerajaan kini sudah berjaya. Usaha ini bukan saja kita laksanakan di Tawau, tetapi di seluruh Sabah.
"Semua ini adalah hasil pertolongan kerajaan negeri dan kerajaan pusat. Saya amat menghargai usaha Sawit Kinabalu, iaitu salah sebuah agensi kerajaan negeri yang telah membantu kerajaan membangunkan ladang-ladang PPRT di Sabah.

"Hasilnya, kita dapat membayar dividen kepada peserta-pesertanya yang terdiri daripada golongan miskin tegar serta menyediakan peluang pekerjaan kepada mereka sebagai pendapatan tambahan," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyerahkan bayaran dividen sebanyak RM2,400 kepada 393 peserta Ladang PPRT Kalabakan di sini, hari ini.

Menurut Musa, kerajaan akan meneruskan usaha berkenaan bagi memastikan semua rakyat di Sabah mendapat pembelaan sewajarnya, sekali gus menjadikan negeri itu sifar miskin tegar.
Katanya, bagi memastikan semua program membasmi kemiskinan tegar di Sabah berjalan seperti dirancang, kerajaan negeri menubuhkan "Focus Group" iaitu sebuah jawatankuasa yang memantau program berkenaan.

Beliau berkata, ia dipengerusikan Setiausaha Kerajaan Negeri bagi peringkat negeri manakala pegawai daerah menjadi pengerusi jawatankuasa itu di daerah masing-masing.

Sehubungan itu, Musa menafikan dakwaan pembangkang yang kerajaan tidak melakukan apa-apa untuk membela rakyat kerana kejayaan projek PPRT telah membuktikan bahawa tuduhan itu meleset.

"Tuduhan golongan tertentu, khususnya pihak pembangkang yang menggambarkan seolah-olah kerajaan negeri tidak membuat apa-apa terhadap rakyat adalah tidak betul sama sekali. Mereka cuma mahu mengelirukan rakyat," katanya.

Dalam ucapannya, Musa berkata, jumlah Ketua Isi Rumah Miskin Tegar (KIRMT) di Sabah pada 21 Julai 2010 ialah 14,770 berbanding 18,294 pada 31 Disember 2009.

Musa berkata, kerajaan juga bercadang membina 30 lagi MESEJ pertanian dan MESEJ akuakultur di kawasan yang dikenal pasti sebagai lubuk kemiskinan di Sabah.

Beliau berkata, kerajaan persekutuan turut memperuntukkan sejumlah RM103 juta tahun ini bagi melaksanakan Program Bantuan Rumah untuk KIRMT di seluruh Sabah. - Bernama

0 comments: