Followers

Sunday, August 1, 2010

Pensyarah Afghanistan sambut baik projek pendidikan Malaysia-Australia

KUALA LUMPUR: Projek Pendidikan Malaysia-Australia untuk Afghanistan yang menawarkan kursus perguruan untuk pensyarah di maktab perguruan sejak tahun lalu mendapat sambutan baik daripada pensyarah.

Kumpulan kedua program itu yang terdiri daripada 30 pensyarah dan tiga jurubahasa berharap akan mendapat manfaat daripada kursus itu dalam usaha meningkatkan tahap pendidikan di negara mereka terutama untuk pengajaran Bahasa Inggeris dan pengajian Islam.
Salah seorang peserta, Abdul Latip Hamdard, 24, berkata program itu sangat berfaedah dan berguna untuk Afghanistan kerana ia dapat mendedahkan pensyarah tersebut mengenai keberkesanan kaedah pengajaran dan pembelajaran seperti yang telah diamalkan di Malaysia.
Beliau berharap tempoh latihan itu dapat dilanjutkan kepada enam bulan kerana tempoh sekarang iaitu tiga bulan tidak mencukupi bagi mereka untuk belajar dan mendapat ilmu pengetahuan dalam bidang perguruan.

"Saya berharap kerajaan boleh menganjurkan program ini setiap tahun dan beri peluang kepada guru-guru lain untuk merasai pengalaman ini. Saya sangat menghargai apa yang telah dilakukan oleh kerajaan Malaysia dan Australia kepada negara kami," katanya di sini, hari ini.

Kesemua mereka sedang menjalani latihan di Institut Pendidikan Guru, Kampus Bahasa Antarabangsa (IPG KBA) bermula bulan ini meliputi melatih tenaga pengajar iaitu melatih pensyarah kolej tersebut dalam bidang latihan selain menguasai Bahasa Inggeris.

Ia adalah untuk membantu guru-guru Afghanistan meningkatkan pengetahuan, pertukaran pengalaman dan meningkatkan pembangunan penyampaian dalam pengajaran, selain menambah pengetahuan dalam teknologi maklumat (ICT) dan ajaran Islam.
Ketika Malaysia menyediakan kemudahan dan tenaga pengajar, kerajaan Australia menyediakan peruntukan kewangan untuk mengendalikan kursus tersebut yang bermula tahun lepas susulan perjanjian antara Malaysia dan Australia pada 2008.

Walaupun kursus itu dikendalikan dalam Bahasa Inggeris, ia akan diterjemah ke dalam bahasa Afghanistan oleh tiga jurubahasa tersebut untuk lebih difahami.

Sementara itu, Regeena Jafari, salah seorang guru dari 10 guru wanita dalam kumpulan tersebut berharap melalui program itu beliau akan memperoleh lebih banyak pengalaman dan pengetahuan yang dapat membantu beliau meningkatkan tahap literasi di kalangan warga Afghanistan.

Regeena berkata, kekurangan guru profesional dan kemudahan termasuk teknologi telah menyebabkan tahap literasi di negaranya adalah rendah iaitu sekitar 40 peratus.

Di sesetengah kawasan, pelajar masih duduk di atas lantai di dalam kelas," katanya sambil melahirkan perasaan kagum dengan sistem pendidikan Malaysia yang lebih moden dan maju.

"Malaysia mempunyai segala-galanya, kemudahan yang baik, bahan yang lebih banyak dan lebih ramai guru profesional. Terlalu banyak perbezaan antara sistem pendidikan di sini dengan negara kami," kata pensyarah berusia 26 tahun itu.

Bagi Mahbobi Mahmood, 39, yang amat kagum dengan pengajaran Islam di Malaysia berkata sistem pengajaran Islam di sini adalah sangat baik kerana ia menggunakan pendekatan yang lebih menarik di mana ia sangat sesuai untuk digunakan di Afghanistan.

"Pengajaran Islam di Malaysia adalah sangat bagus. Kami harap akan dapat mempelajari teknik ini dan melaksanakannya di negara kami," katanya.

Bagi Ketua Jabatan Antarabangsa dan Korporat IPG KBA merangkap penyelaras program, Aslam Khan Samahs Khan, berkata kejayaan Projek Pendidikan Malaysia-Australia bagi Afghanistan (MAEPA 1) yang diadakan pada tahun lalu mendorong kerajaan Afghanistan memohon agar program ini diadakan sekali lagi pada tahun ini.

Beliau berkata, program itu dapat membantu kerajaan Afghanistan meningkatkan tahap pendidikan di negara itu memandangkan program ini memberi penekanan kepada pendidikan ''melatih tenaga pengajar'' selain membantu guru-guru tersebut menguasai Bahasa Inggeris, pengajaran Islam dan teknologi maklumat.

"Misi kerajaan adalah membawa pendidikan negara kita ke peringkat antarabangsa. Ini merupakan penghargaan yang amat tinggi kepada Malaysia," katanya. - Bernama

0 comments: