Followers

Saturday, July 24, 2010

Pengusaha hotel wajar dapatkan sijil halal: Muhyiddin

KUALA LUMPUR: Adalah baik bagi pengusaha hotel yang mempromosi pelbagai juadah di bulan Ramadan agar memohon sijil halal supaya tidak menimbulkan sebarang syak wasangka di kalangan umat Islam, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin berkata, nasihat Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Wan Mohammad Sheikh Abdul Aziz, semalam perlu diberi perhatian pengusaha, baik hotel atau restoran.
"Kalau hotel, ia mesti asingkan dapur yang halal dan dapur yang bukan halal. Kalau itu dibuat barulah tidak timbul prasangkan bahawa ini tidak halal. Lebih-lebih lagi pada bulan Ramadan banyak hotel ambil kesempatan mempromosi makanan.
"Jadi untuk mengelak itu (prasangka) saya fikir elok mereka bukan saja mohon kepada JAKIM tapi mereka harus patuh. Kalau sudah halal dia mesti patuh dan kalau belum halal kena pohon sijil halal," katanya.

Semalam, Wan Mohammad berkata JAKIM menggalakkan pengusaha hotel memohon sijil halal sebelum Ramadan ini bagi menjamin keselesaan umat Islam berbuka puasa di premis mereka. - BERNAMA

0 comments: