Followers

Saturday, July 24, 2010

Kawasan luar bandar aset penting negara: Muhyiddin

KUALA LUMPUR: Kerajaan tidak akan mengabaikan pembangunan dan kemajuan kawasan luar bandar kerana kawasan luar bandar adalah aset penting negara, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin berkata, kerajaan akan terus memberi perhatian kepada usaha menaikkan taraf hidup masyarakat luar bandar dan meningkatkan pembangunan di kawasan berkenaan.
Katanya, kerajaan juga akan terus membantu usahawan dan industri desa melalui bantuan pembangunan infrastruktur, bantuan latihan, bantuan modal, pinjaman mudah serta lain-lain lagi.
Muhyiddin berkata, kerajaan mahu membangunkan desa-desa yang berdaya maju dan berdaya saing yang memberi peluang hidup kepada rakyat agar mereka tidak perlu berhijrah ke kawasan bandar mencari nafkah hidup dan peluang ekonomi.

"Sebab itu kita harus jaga aset ini. Setiap satu unit di luar bandar kita anggap sebagai unit ekonomi...maknanya ia boleh menghasilkan pendapatan sendiri...dan boleh menyokong program mereka dengan sokongan dan bantuan kerajaan," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Karnival Usahawan Desa 2010 anjuran Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah di Kompleks Sukan Negara di Bukit Jalil, di sini hari ini. - BERNAMA

0 comments: