Followers

Thursday, July 1, 2010

Najib ketuai pemimpin negara beri penghormatan terakhir kepada Tun Omar Ong

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, mengetuai pemimpin negara dan rakyat memberi penghormatan terakhir kepada Allahyarham Tun Omar Ong Yoke Lin yang meninggal dunia hari ini.
Najib dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin, menziarahi jenazah Allahyarham di kediamannya di Persiaran Duta tengah hari tadi.
Turut sama menziarah ialah bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, dan isteri, Tun Jeanne Abdullah; Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek; Setiausaha Agung MCA, Datuk Seri Kong Cho Ha; Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail; Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon; dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.
Muhyiddin berkata, pemergian Allahyarham adalah satu kehilangan besar kerana beliau adalah anggota jemaah menteri yang pertama dan telah memegang pelbagai jawatan penting dalam parti dan kerajaan.

"Semasa hayatnya semasa sihat, saya selalu berbicara dengan beliau dan mendapatkan pelbagai pandangan, mendengar cerita waktu beliau dengan (Perdana Menteri pertama) Tunku Abdul Rahman (Putra Al-Haj) dan (Perdana Menteri kedua) Tun Abdul Razak Hussein dan bagaimana Kabinet berjalan waktu itu walaupun kecil, serta bagaimana dasar memupuk semangat dan perpaduan antara kaum ini terserlah dengan pembentukan parti Perikatan di waktu itu, " katanya.

Tun Abdullah pula berkata, Allahyarham adalah seorang yang cukup berjasa kepada negara dan bangsa kerana perjuangannya untuk menuntut kemerdekaan.

"Saya kenal baik dengan dia, beliau banyak bercerita tentang pengalaman dulu, susah payah dia dengan kawan-kawan dulu dan bagaimana mereka sentiasa bersatu padu seperti saudara.
"Dia pun ada beritahu, walaupun saya tahu daripada orang lain bahawa datuk saya yang memberi cadangan kepada Tunku untuk memilih 31 Ogos sebagai tarikh kemerdekaan," katanya.

Sementara itu, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, merakamkan ucapan takziah di atas pemergian Allahyarham yang disifatkan baginda seorang negarawan yang banyak menyumbangkan jasa dan bakti kepada negara.

Baginda tidak dapat menghadiri upacara penghormatan dan pengebumian Allahyarham kerana sedang berada di Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia, Lumut bagi menyambut ketibaan kapal selam kedua negara, KD Tun Abdul Razak.

Bagaimanapun, menurut kenyataan Istana Bukit Kayangan, baginda telah menitahkan adinda baginda, Tengku Puteri Norzehan, bagi mewakili baginda ke upacara pengebumian itu.

Sementara itu, Dr Chua berkata Tun Omar adalah seorang yang paling cemerlang dan pemimpin hebat yang dimiliki MCA dan seorang yang bukan sahaja diterima oleh anggota parti itu tetapi juga kaum lain.

Dr Chua berkata sebagai seorang daripada pengasas parti dan pemimpin kanan yang dihormati, Tun Omar sentiasa berhubung rapat dengan parti dan pimpinannya walaupun usianya yang lanjut.

"Itu menunjukkan betapa sayangnya beliau terhadap parti masih kekal utuh. Beliau juga salah seorang pemimpin parti MCA yang hebat dan diterima oleh semua kaum," katanya ketika dihubungi.

Dr Chua berkata, sumbangan Tun Omar kepada parti dan negara terlalu besar kerana beliau juga memainkan peranan penting dalam usaha mencapai kemerdekaan negara dan pembentukan Malaysia. - BERNAMA

0 comments: