Followers

Thursday, July 1, 2010

Lawatan PM ke luar negara tingkat pelaburan

KUALA LUMPUR: Lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, ke negara rakan dagang dan pelaburan utama negara menghantar isyarat kukuh bahawa beliau secara peribadi giat berusaha meningkatkan peluang pelaburan Malaysia dan negara berkenaan.

Timbalan Menteri Luar, Datuk Richard Riot Jaem, berkata sebagai bukti lawatan ke Amerika Syarikat baru-baru ini berjaya menarik beberapa syarikat gergasi dalam bidang penyelidikan dan pembuatan di negara itu untuk melabur RM5 bilion di Malaysia.
"Dalam usaha menjadikan Malaysia sebagai daya penarik ekonomi global, lawatan-lawatan itu telah berjaya mengukuhkan lagi kerjasama dalam pelbagai bidang termasuk pelaburan, kewangan dan perbankan khususnya dalam sistem Perbankan Islam seperti lawatannya ke Emiriyah Arab Bersatu dan Arab Saudi," katanya pada persidangan Dewan Rakyat di sini hari ini.
Beliau menjawab soalan Juslie Ajirol (BN-Libaran) mengenai hasil lawatan Najib ke luar negara sepanjang kepimpinannya sebagai Perdana Menteri keenam untuk menjadikan Malaysia sebagai daya tarikan ekonomi global.

Berikutan hubungan baik kedua-dua negara itu Richard berkata ia tetap tidak menjejaskan hubungan Malaysia dengan negara Pertubuhan Persidangan Islam Sedunia (OIC) dan negara dunia ketiga.

"Malahan ia lebih mengukuhkan lagi hubungan kita dengan OIC," katanya.

Richard berkata, lawatan ke negara asing termasuk China, India dan Jepun juga memberi peluang kepada Najib dan pemimpin-pemimpin negara berkenaan untuk mengetengahkan pandangan negara dan bertukar pendapat dalam pelbagai isu dua hala, serantau dan antarabangsa.
Mengenai sama ada Perdana Menteri berhasrat untuk melawat Israel dan mengadakan dialog dengan pemimpinnya bagi membantu menyelesaikan isu Gaza, Richard berkata setakat ini kerajaan tidak berhasrat untuk berdialog dengan pemimpin negara itu. - BERNAMA

0 comments: