Followers

Tuesday, July 6, 2010

Media perlu bina akal budi rakyat: Najib

SHAH ALAM: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, hari ini menggesa pengamal media di negara ini supaya tidak merosakkan akal budi dan pemikiran masyarakat dengan menyiarkan cerita rekaan, pembohongan, fitnah ataupun dusta.

Najib berkata, secara peribadi beliau sendiri boleh menerima jika berita yang disiarkan media massa adalah perkara benar, walaupun laporan itu menyentuh kelemahan beliau sebagai perdana menteri.
"Saya boleh terima apa sahaja cerita, asalkan ceritanya benar, ada kredibiliti dan bukannya rekaan, fitnah. Jangan reka cerita, jangan buat pembohongan, bidaah (dusta). Felda bankrap la...nak sebut kelemahan saya, saya boleh terima tapi jangan nak kata sesuatu yang tidak benar," katanya ketika berucap sempena lawatan beliau ke Kumpulan Karangkraf Sdn Bhd di sini, hari ini.
Najib berkata, cerita atau laporan yang mengandungi unsur sedemikian hanya akan memberi padah buruk dan tidak akan boleh membina masyarakat Malaysia yang kuat.

"Kalau bangunan rosak, jalan rosak kita boleh baiki, tetapi kalau rosak akal budi, nilai masyarakat...akan hanya bawa padah.

"Kita tidak mungkin akan menjadi masyarakat yang kuat dan hebat. Jadi media boleh memainkan peranan untuk membina akal budi, nilai murni dan daya keintelektualan masyarakat," katanya. - BERNAMA

0 comments: