Followers

Tuesday, June 29, 2010

Pasukan khas rampas 3,120kg gula, tahan peniaga

TUMPAT: Pasukan Khas Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Kelantan (KPDNKK) hari ini menahan seorang lelaki dan merampas 3,120 kilogram gula bernilai RM5,148 di Wakaf Baharu, selepas 24 jam pasukan itu diumumkan beroperasi di Kelantan semalam.
Pengarahnya, Abdul Ghani Harun, berkata rampasan dibuat oleh empat pegawai diketuai beliau dalam operasi khas memeriksa semua pemborong gula di Kelantan termasuk kedai yang terletak di Pengkalan Kubor, Wakaf Baharu yang menjual gula tanpa lesen.
Bercakap kepada pemberita di tempat kejadian, beliau berkata gula yang dimasukkan ke dalam 130 ikatan beg plastik itu dipercayai turut dijual kepada penyeludup menggunakan lori kecil ke negara jiran.
Sebuah lori yang datang untuk mengambil gula di kedai itu telah berpatah balik setelah mendapati beberapa pegawai penguatkuasa berada di kedai itu.

Abdul Ghani berkata, siasatan dibuat mengikut Peraturan 3(1) Peraturan-peraturan kawalan 1974 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 22(2) Akta Bekalan (Pindaan 2006) yang boleh didenda sehingga RM250,000.

Beliau berkata, seorang peniaga berusia 40 tahun turut ditahan bagi membantu siasatan manakala gula itu dibawa ke pejabat KPDNKK di Kota Baharu untuk tindakan lanjut.

"Peniaga itu mendapatkan bekalan gula daripada pemborong utama di Kota Baharu dan Tanah Merah sebelum diedar kepada peniaga dan penyeludup ke negara jiran," katanya.
Semalam, Ketua Pengarah KPDNKK, Mohd Roslan Mahayuddin, berkata kementerian itu menubuhkan sebuah pasukan pemantau bagi menangani isu bekalan gula di Kelantan.

Pasukan itu yang dianggotai pegawai dari Kuala Lumpur, Terengganu dan Kelantan akan memantau semua premis pemborong, pusat pemeriksaan Kastam, Imigresen dan Kuarantin, serta pangkalan haram bagi mencegah penyeludupan gula. - BERNAMA

0 comments: