Followers

Tuesday, June 29, 2010

Gaza: Cadangan Malaysia dapat reaksi positif

PUTRAJAYA: Usaha Malaysia supaya satu sidang tergempar Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) diadakan bagi membincangkan serangan Israel terhadap flotila bantuan kemanusiaan ke Gaza pada 31 Mei lalu mungkin menjadi kenyataan, kata Timbalan Menteri Luar, A Kohilan Pillay.
Beliau berkata, sidang khas itu mungkin diadakan awal bulan depan berdasarkan sokongan dan reaksi positif pelbagai pihak.
"Bagaimanapun, keputusan untuk mengadakan sidang khas itu akan ditentukan oleh Presiden Perhimpunan Agung PBB setelah mendapat sokongan daripada majoriti negara anggota," katanya kepada pemberita pada Majlis Perkongsian Pengalaman Bersama Sukarelawan Malaysia ke Gaza di sini hari ini.
Dalam ucapannya, Kohilan berkata Malaysia telah mengutus surat kepada Presiden Perhimpunan Agung PBB, Presiden dan Setiausaha Agung Majlis Keselamatan PBB, Pengerusi dan Setiausaha Agung Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) dan Pengerusi Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM) untuk mendapatkan sokongan bagi mengadakan sidang khas itu.

Beliau berkata, Kementerian Luar juga telah mengarahkan Wakil Tetap Malaysia ke PBB di New York supaya mendapatkan kerjasama dan sokongan wakil tetap negara sependapat khususnya anggota NAM, OIC dan Liga Arab bagi penganjuran sidang khas itu.

"Menteri Luar juga telah mengadakan pertemuan dengan rakan sejawatan beliau dari Brunei dan Indonesia untuk memaklum dan mendapatkan sokongan kedua-dua negara itu," katanya.

Kohilan berkata, satu draf resolusi sedang dirangka untuk dibentangkan pada sidang khas itu nanti yang antara lain akan menuntut supaya Israel segera menghentikan kepungan atau sekatan terhadap Gaza.
Beliau berkata, resolusi itu akan meminta Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) memberi pendapat nasihat mengenai serangan Israel itu dan menuntut agar diwujudkan Suruhanjaya Siasatan Antarabangsa yang bebas di bawah PBB untuk menyiasat serangan Israel itu.

Dalam kejadian itu, sembilan aktivis terkorban manakala 12 rakyat Malaysia ditahan apabila tentera Israel menyerang kapal Mavi Marmara yang membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza. - BERNAMA

0 comments: