Followers

Tuesday, June 29, 2010

Maahad Tahfiz Al-Quran baru dibina di Sabah

KOTA KINABALU: Sebuah bangunan Maahad Tahfiz al-Quran akan dibina di kawasan pedalaman Sabah dan dijangka siap dalam tempoh Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10), kata Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman.

Katanya, pembinaan bangunan baru itu pendekatan strategik kerajaan negeri bagi melahirkan cendekiawan Islam dalam membudayakan bidang penyelidikan dan pembangunan isi kandungan al-Quran yang kaya dengan ilmu, sebagai rujukan mencapai kejayaan dunia dan akhirat.
"Maahad ini akan dilengkapkan dengan kemudahan pengajaran dan pembelajaran yang moden untuk melahirkan pelajar yang bukan sahaja boleh menghafal al-Quran tetapi juga mampu menguasai pelbagai bidang disiplin ilmu yang lain," katanya pada perasmian Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan Kali Ke-53 di Dewan Saadah, Wisma Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS) di sini malam ini.
Majlis tilawah itu dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Musa berkata, selaras dengan komitmen kerajaan dalam membudayakan nilai dalam al-Quran, sebuah bangunan baru Sekolah Menengah Agama Islamiah Toh Puan Hajah Rahmah akan dibina di Kinarut, 40 kilometer dari sini.

Sekolah itu yang beroperasi di Sembulan dekat sini sejak 30 tahun lalu, telah melahirkan ramai tokoh agama berwibawa.

Musa juga berkata, kerajaan negeri sedang membina Baitul Ihsan, sebuah pusat pemulihan akidah dan akhlak, juga di Kinarut dan dijangka mula beroperasi tahun depan.
Mengenai penganjuran majlis tilawah al-Quran itu yang berlangsung sehingga 3 Julai ini, Musa berkata ia membolehkan rakyat lebih mengenali dan memahami keunikan yang dimiliki Sabah, khususnya daripada segi kepelbagaian kaum, sosial dan adat serta budaya yang mampu menjadi wadah untuk memperkasakan perpaduan dalam kalangan masyarakat majmuk.

"Semangat perpaduan dan muhibah serta cinta kepada keharmonian dalam masyarakat yang pelbagai adalah tuntutan dalam al-Quran dan Sunnah.

"Inilah inti pati penting gagasan yang diilhamkan Perdana Menteri melalui konsep 1Malaysia dalam memperkasakan perpaduan dan mempertahankan keamanan demi kesejahteraan dan kemakmuran negara, sesuai dengan ajaran kitab suci al-Quran," katanya.

Seramai 15 qari dan 14 qariah menyertai majlis tilawah tahun ini yang menawarkan hadiah wang tunai RM15,000 masing-masing bagi johan qari dan qariah berbanding RM10,000 tahun lalu, RM7,000 bagi naib johan dan RM5,000 bagi pemenang tempat ketiga.

Pada tahun ini, pakej menunaikan ibadah haji juga ditawarkan kepada naib johan dan pemenang tempat ketiga, berbanding untuk johan sahaja sebelum ini. - BERNAMA

0 comments: