Followers

Saturday, May 29, 2010

Makmal khas rangka strategi gerak ekonomi luar bandar

SEMPORNA: Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah menubuhkan makmal khas untuk merancang dan merangka strategi untuk menggerakkan ekonomi masyarakat luar bandar.
Menterinya, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, berkata makmal yang diletakkan di bawah Unit Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dan Model Baru Ekonomi (MBE) kementerian itu bagi memenuhi keperluan menjana ekonomi kumpulan sasar.

"Kita telah menubuhkan badan khas (makmal di peringkat kementerian) yang diketuai oleh bekas Ketua Pegawai Eksekutif Felcra, Datuk Mohd Nashir Baba, yang akan menyusun dan memberi fokus kepada usaha untuk kita menggerakkan ekonomi masyarakat luar bandar.
"Seperti yang saya katakan, tidak mencukupi sekiranya kita cuma membekalkan penduduk luar bandar dengan kemudahan elektrik, air dan jalan raya tetapi kita juga perlu menyediakan peluang dan kemudahan ekonomi di tempat mereka," katanya.

Shafie berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan program Pemimpin Bersama Petani anjuran Jabatan Pertanian di sini hari ini.

Pada majlis itu, beliau turut menyerahkan bantuan peralatan dan kemudahan pertanian serta insentif tanaman semula kelapa sawit bernilai RM300,000.

Beliau berkata, anggota makmal berkenaan akan mengenal pasti potensi ekonomi di sesuatu tempat yang boleh dimajukan sama ada daripada segi pertanian, perikanan, industri desa dan peruncitan yang diyakini boleh membantu masyarakat luar bandar meningkatkan ekonomi mereka.
Terdahulu dalam ucapannya, Shafie mahu masyarakat petani dan pegawai awam yang terbabit dalam sektor berkenaan supaya melihat pertanian bukan sekadar penyumbang kepada ekonomi negara tetapi juga sebagai sektor pekerjaan penting untuk rakyat.

Katanya, sumber tenaga manusia dalam sektor pertanian perlu terus dipertingkatkan kerana melaluinya transformasi sektor berkenaan ke tahap penghasilan tinggi dapat dilakukan dengan berkesan.

Dengan cara itu juga, katanya, negara akan berupaya mencapai sasaran mengurangkan jumlah import produk makanan dan barangan berasaskan pertanian. - Bernama

0 comments: