Followers

Saturday, May 29, 2010

PM prihatin golongan petani, nelayan, penternak: Noh

SEGAMAT: Langkah kerajaan mengecualikan sektor pertanian daripada cadangan pemotongan bantuan subsidi bernilai berbilion ringgit setiap tahun sebagai bukti keprihatinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak terhadap golongan petani, nelayan dan penternak negara ini.
Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar, berkata ia juga bukti Perdana Menteri mahu terus membela golongan rakyat yang masih memerlukan pembelaan daripada kerajaan.

"Datuk Seri Najib mahu memastikan bantuan sabsidi untuk sektor pertanian tidak dipotong. Ini menunjukkan beliau hendak menolong rakyat terutama petani, nelayan dan pernternak yang masih memerlukan pembelaan," katanya ketika merasmikan Mini MAHA di Dataran Segamat hari ini.
Sehubungan itu, konvensyen yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, semalam telah membincangkan hala tuju baru Dasar Pertanian Negara yang akan dilaksanakan di bawah Rancangan Malaysia Ke-10.

Antara resolusi konvensyen itu adalah mewujudkan pusat sehenti bagi membantu penternak dalam memasarkan hasil ternakan ruminan mereka terutama kambing.

Noh berkata, sebagai permulaan, kementerian akan mewujudkan one-stop centre di Segamat dengan belanja RM500,000 sebagai projek printis pada tahun ini.

"Pusat itu penting untuk bukan sahaja membantu penternak kambing di daerah ini tetapi negeri Johor amnya dalam memasarkan hasil ternakan mereka dengan harga yang berpatutan," katanya.
Noh juga mengarahkan Jabatan Veterinar menjalankan kajian mengenai dakwaan sesetengah pihak kononnya memakan daging kambing menyebabkan penyakit darah tinggi.

Beliau hairan bagaimana orang Arab yang memakan daging kambing tetapi tidak pula mengalami penyakit darah tinggi. - Bernama

0 comments: