Followers

Sunday, May 30, 2010

Kerajaan belum muktamad MBE

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak menegaskan Model Baru Ekonomi (MBE) masih belum dimuktamadkan oleh kerajaan dan ia sebaliknya adalah cadangan pakar ekonomi untuk menjana pertumbuhan ekonomi negara agar dapat bersaing pada peringkat global.
Perdana Menteri berkata, cadangan MBE bukan bermaksud kerajaan akan mengetepikan agenda pembangunan Melayu dan Bumiputera sebaliknya akan terus mendapatkan pendapat masyarakat Melayu dalam perkara itu bagi menjadikannya lebih dinamik bagi memantapkan ekonomi negara.

“MBE adalah cadangan golongan pemikir yang melihat sudut pasaran global tetapi kita masih mendengar suara akar umbi berhubung perkara itu. MEB juga bukan bermaksud kita mengetepikan agenda Melayu sebaliknya mencari pendekatan dinamik yang akan memberi hasil yang lebih besar.
“Oleh demikian, orang Melayu janganlah khuatir...saya akan meneliti semua pandangan diberikan pelbagai pihak mengenainya, termasuk Majlis Perundingan Melayu (MPM),” katanya berucap pada majlis penutupan Kongres Ekonomi Bumiputera MBE 2010 anjuran MPM di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), malam tadi.

Perdana Menteri berkata, rakyat khususnya Melayu tidak seharusnya sangsi bahawa beliau tidak mendengar isi hati orang Melayu dalam melaksanakan MBE.

“Tidak mungkin saya sebagai Presiden Umno tidak mendengar suara orang Melayu yang juga penduduk majoriti negara ini.

“Saya tidak akan mengkhianati perjuangan dan semangat ayah saya, Allahyarham Tun Abdul Razak yang memperkenalkan dan memperjuangkan Dasar Ekonomi baru (DEB)...begitu juga ketika kita melaksanakan MBE,” katanya.
Najib berkata, beliau akan memastikan orang Melayu turut mampu bersaing di peringkat global tanpa mengabaikan bangsa lain yang turut berperanan membantu meningkatkan ekonomi negara.

“Dalam kita memajukan ekonomi Melayu.., jangan kita maki hamun bangsa lain kerana kita juga perlukan sokongan kaum Cina dan India begitu juga kaum lain di negara ini.

“Islam mengajar kita supaya berlaku adil bukan hanya sesama kita sebaliknya turut perlu berlaku adil kepada bangsa lain. Umno mampu bertahan sehingga kini kerana kita berlaku adil kepada semua,” katanya.

Selain itu, Najib berkata, Malaysia boleh mencapai status negara maju menjelang 2020 jika negara terus mencatatkan pertumbuhan enam peratus setiap tahun.

“Kita kena capai pertumbuhan enam peratus tiap-tiap tahun, Insya-Allah sebelum tahun 2020, kita sudah capai status negara maju,” katanya.

0 comments: