Followers

Sunday, May 30, 2010

SUSULAN PENYUSUNAN SEMULA SUBSIDI: ‘Pelaksanaan mesti tak jejas golongan miskin’

KUALA LUMPUR: Kerajaan diminta berani melaksanakan cadangan memansuh atau mengurangkan subsidi bagi mengelakkan negara mengalami kerugian, tetapi harus memastikan langkah itu tidak menjejaskan golongan berpendapatan rendah.
Pengerusi Dewan Perdagangan Islam Malaysia Kelantan (DPIMK), Datuk Dr Ilias Husain, berkata jika kerajaan terpaksa menanggung kerugian begitu banyak dan ada mekanisme lain yang lebih menguntungkan, sudah tiba masa untuk memansuhkan subsidi.

“Pemberian subsidi sudah lama, jadi jika ingin memansuhkannya kerajaan mesti berani. Saya kira Malaysia boleh hidup tanpa subsidi, malah banyak negara berjaya dan rakyatnya boleh hidup tanpa subsidi.
“Di negara kita hari ini, subsidi dinikmati semua lapisan rakyat termasuk orang kaya,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Akhbar kelmarin melaporkan, kerajaan akan mengurang atau memansuhkan subsidi tol, bahan api, tenaga, gula, tepung dan minyak masak secara berperingkat mulai tahun ini bagi membolehkan kerajaan menjimatkan perbelanjaan sehingga RM103 bilion dalam tempoh lima tahun.

Perkara itu dikemukakan Makmal Rasionalisasi Subsidi dan dibentang oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala pada hari terbuka makmal berkenaan, Khamis lalu.

Ditanya apakah pengurangan dan pemansuhan subsidi memberi kesan kepada sektor perniagaan dan perdagangan, Ilias berkata, sedikit sebanyak akan berlaku kenaikan kos.
“Bagaimanapun, bebannya boleh dikurangkan dengan benda lain supaya kenaikan kos itu tidak terasa dan saya yakin kita boleh melakukannya. Bagaimanapun satu kajian menyeluruh mengenainya dan mekanisme khusus perlu dibuat bagi memastikan pemansuhan subsidi tidak membebankan mana-mana pihak,” katanya.

0 comments: