Followers

Wednesday, April 28, 2010

Satu medan cari gali minyak di luar perairan Kelantan keluarkan hasil: Najib

KUALA LUMPUR: Hanya sebuah medan cari gali minyak yang terletak di luar perairan Kelantan yang mengeluarkan hasil pada masa ini, Datuk Seri Najib Razak memberitahu Dewan Negara, hari ini.
Beliau berkata, medan itu ialah medan Bumi Selatan yang terletak dalam Blok PM301 bersempadan dengan Kawasan Pembangunan Bersama Malaysia-Thailand (MTJDA).

“Pengeluaran dari medan Bumi Selatan ini bermula pada Mei 2008 dan hasil jualan gas daripada medan itu sehingga Disember 2009 berjumlah AS$147.70 juta," katanya dalam jawapan bertulis kepada soalan Senator Mumtaz Md Nawi yang meminta Perdana Menteri menyatakan bilangan telaga minyak yang dicari gali di perairan Kelantan yang berada melebihi tiga batu nautika dan jumlah pendapatan daripadanya.
Najib berkata, daripada jumlah pendapatan AS$147.70 juta itu, perolehan yang diterima Petronas ialah AS$21.31 juta merangkumi royalti, keuntungan dan ses penyelidikan selepas ditolak bayaran kepada kontraktor.

Mumtaz pada sidang media di Lobi Parlimen pula mendesak kerajaan supaya menyatakan jumlah sebenar bilangan medan cari gali minyak yang terdapat di seluruh perairan negeri Kelantan.

Katanya, jawapan yang diberikan agak mengelirukan jika dibandingkan dengan laporan yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan.

"Ini adalah satu kekeliruan kerana melalui buku yang kita dapat yang dikeluarkan Jabatan Perangkaan Malaysia, pada tahun 2004 secara jelas menyatakan bahawa untuk pendapatan Sabah, Kelantan dan Terengganu menyumbang kepada 62.5 peratus hasil pengeluaran petroleum dengan pendapatan kasar AS$46 bilion.
"Persoalan kita ialah kalau yang rasmi melebihi tiga batu nautika pengeluarannya pada Mei 2008 berjumlah AS$147.7 juta, dari manakah angka AS$46 bilion yang dibuat sebagai asas kepada statistik Jabatan Perangkaan," katanya.

Beliau berkata, perkara itu perlu diperjelaskan bagi memudahkan kerajaan negeri itu membuat tuntutan sebenar royalti yang perlu dibayar oleh kerajaan persekutuan. - Bernama

0 comments: