Followers

Wednesday, April 28, 2010

Malaysia, Australia tubuh jawatankuasa antikeganasan

PUTRAJAYA: Malaysia dan Australia bersetuju untuk menubuhkan Jawatankuasa Kerja Antikeganasan bagi menangani isu berkaitan keganasan di rantau ini, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.
Katanya, jawatankuasa itu akan ditubuhkan berlandaskan model dan mekanisme yang digunakan oleh Kumpulan Kerja Malaysia-Australia berkaitan isu Penyeludupan Manusia dan Pemerdagangan Orang.

"Keputusan penubuhan jawatankuasa itu juga didasari oleh beberapa aktiviti penyeludpan manusia yang turut membuka ruang kepada pengganas untuk menyelinap masuk tanpa dikesan ke sesebuah negara.
"Mesyuarat pertama jawatankuasa itu akan diadakan di Kuala Lumpur dalam tempoh tiga bulan ini," katanya kepada pemberita selepas menerima kunjungan Duta Antikeganasan Australia, Bill Paterson, di pejabatnya, di sini, hari ini.

Hishammuddin berkata, beberapa isu tertentu telah dikenalpasti untuk perbincangan dan semua agensi keselamatan akan terbabit dalam jawatankuasa berkenaan.

Sementara itu, Paterson berkata lawatan keduanya ke Malaysia sejak November lalu mencerminkan komitmen dua hala untuk meningkatkan kerjasama dalam menangani keganasan.

"Ada skop untuk membawa kerjasama ini ke tahap yang lebih terperinci antara kedua-dua agensi masing-masing. Ia adalah cabaran untuk kami melihat jangkaan sesuatu masalah daripada bertindak selepas itu," katanya.
Dalam perkembangan sama, Hishammuddin berkata Malaysia dan Arab Saudi akan memeterai satu persefahaman berkaitan isu keselamatan berikutan kunjungan rakan sejawatnya, Nayef Abdul Aziz, yang juga Timbalan Perdana Menteri Kedua Arab Saudi, ke Malaysia tidak lama lagi. - Bernama

0 comments: