Followers

Wednesday, April 28, 2010

Malaysia mahu tingkat perdagangan dua hala dengan Finland: PM

PUTRAJAYA: Malaysia berharap dapat meningkatkan hubungan perdagangan dua hala dengan Finland kerana jumlah perdagangan antara kedua-dua negara masih agak "kecil", kata Datuk Seri Najib Razak.
Perdana Menteri berkata, ketika ini jumlah perdagangan Malaysia-Finland bernilai AS$600 juta.

Najib berkara lebih banyak syarikat Finland digalakkan untuk membuka operasi di Malaysia bagi meningkatkan pelaburan antara kedua-dua negara.
"Ya. Kami mahu menggalakkan syarikat Finland melabur di Malaysia kerana jumlah nilai pelaburan masih kecil dan kami berharap ia akan menjadi lebih besar di masa depan.

"Finland terkenal dengan inovasinya, kami berharap Malaysia boleh menjadi pusat inovasi bagi rantau ini," katanya pada sidang media bersama dengan rakan sejawatannya dari Finland Matti Vanhanen.

Vanhanen tiba hari ini bagi lawatan kerja selama dua hari ke Malaysia.

Najib berkata, ketika ini lebih daripada 40 syarikat Finland beroperasi di Malaysia dan berharap bilangan itu akan meningkat di masa depan.
Beliau berkata, Finland mempunyai beberapa kepakaran khusus di mana Malaysia boleh berkongsi pengalaman seperti dalam inovasi dan telekomunikasi.

"Walaupun jumlah pelaburan agak kecil, kami berharap jumlah dan saiz pelaburan akan meningkat di masa depan.

"Sudah tentunya Nokia adalah nama yang sangat terkenal di Malaysia dan akan terus menjadi sumber penting dari segi telekomunikasi dan telefon mudah alih dalam pasaran Malaysia," katanya.

Najib juga memaklumkan kepada Vanhanen akan kepentingan tenaga boleh diperbaharui yang lestari dan Malaysia berharap dapat menggunakan tenaga biomas sebagai sumber berpotensi tenaga boleh diperbaharui. - Bernama

0 comments: