Followers

Friday, April 2, 2010

Kelantan didesak segera sedia kemudahan air

BACHOK: Senator Datuk Dr Awang Adek Hussin mendesak kerajaan negeri Kelantan supaya segera membekalkan kemudahan air kepada penduduk kampung dan pedalaman di negeri itu.

Beliau berkata langkah itu perlu kerana masih terdapat rakyat Kelantan yang terpaksa mengorek perigi, menggunakan air parit dan sungai untuk mendapatkan bekalan air bersih.

Beliau yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan mengulas kejadian yang mana seorang pemuda Amirul Abdul Razak, 21, mati tertimbus dalam perigi yang sedang digalinya di Kampung Batu Berendang, Pasir Puteh semalam.

Mangsa ketika itu sedang menolong dua rakannya Mohd Firdaus Che Ishak, 17, dan Mat Husain Sultan, 25, menggali telaga itu untuk mendapatkan air di musim kemarau sekarang.

Awang Adek berkata, Kerajaan Persekutuan sudah meluluskan RM600 juta kepada Kelantan sejak 10 tahun dahulu bagi menyediakan kemudahan air yang dirawat kepada rakyat.

Namun, katanya, sehingga sekarang ramai rakyat Kelantan terutama di luar bandar tidak dapat menikmati bekalan air bersih.

"Sebahagian daripada penduduk Bachok masih menggunakan air parit yang tercemar, manakala yang tinggal di kawasan yang lebih tinggi seperti Kuala Krai dan Machang sudah lama terputus bekalan air kerana tekanan air yang rendah dan mereka pula terpaksa menggunakan air sungai," katanya. - Bernama

0 comments: