Followers

Tuesday, March 30, 2010

Tiga pelajar kita cedera serangan bom di Russia

<strong>PELAJAR Malaysia, Er Chi Kent  yang cedera dalam 
kejadian serangan bunuh diri di Russia.</strong> <strong>Amy Fareena</strong>
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/TigapelajarkitacederaseranganbomdiRussia/pix_gal1
 
MANGSA serangan bom di dua stesen kereta api bawah tanah Metro di Lubvanka dan Park Kultury dekat Moscow, Russia pagi semalam diberi rawatan kecemasan.
KUALA LUMPUR: Tiga pelajar Malaysia cedera dalam dua serangan bom bunuh diri yang mengorbankan 38 nyawa di dua stesen kereta api bawah tanah Metro di Lubvanka dan Park Kultury dekat Moscow, Russia pagi semalam.

Dalam kejadian jam 8 pagi waktu tempatan itu, pelajar terbabit dalam perjalanan ke kolej sebelum terperangkap di salah satu lokasi kejadian.

Timbalan Menteri Luar, Senator A Kohilan Pillay, berkata tiga pelajar perubatan berusia 20-an itu disahkan cedera ringan dan dirawat sebagai pesakit luar.

“Berita kejadian mengejutkan, namun pihak Konsulat Malaysia di sana sedang berusaha memastikan tiada rakyat kita yang terbabit,” katanya ketika dihubungi Berita Harian.

Beliau berkata, ibu bapa pelajar diharap bertenang dan menghubungi Wisma Putra di talian 03-88874570 untuk mendapatkan perkembangan mengenai kejadian itu.

Sementara itu, seorang pelajar Malaysia, Amy Fareena Ahmad Farid, 23, berkata beliau bernasib baik kerana dihalang orang awam daripada memasuki stesen Park Kultury.

Beliau bersama seorang rakan rakyat Malaysia dalam perjalanan ke stesen Baravidskaya untuk ke kolej bagi menghadiri kuliah di Moscow Medical Academy.

“Kami baru saja keluar dari asrama kediaman kira-kira jam 8.30 pagi (waktu tempatan) yang terletak tidak jauh dari stesen berkenaan.

Ketika itu saya menyedari orang ramai bertempiaran lari seperti berlaku sesuatu yang dasyat.
“Kemudian kami dimaklumkan stesen ditutup atas sebab tidak diketahui.

Seorang pengawal memberitahu supaya kami ke stesen Cultural Park yang terletak tidak jauh dari stesen Baravidskaya,” katanya ketika dihubungi di Moscow semalam.

Bagaimanapun, katanya, sejurus tiba, mereka dihalang memasuki stesen berkenaan dan melihat orang ramai berpusu-pusu keluar.

“Hanya selepas itu, saya dimaklumkan stesen itu diserang pengebom berani mati.
Saya mula panik dan takut, tetapi bersyukur tidak menjadi mangsa serangan itu,” katanya. Amy Fareena berkata, beliau dan rakannya kemudian dihubungi pihak konsulat yang bertanya keadaan mereka dan meminta supaya berada di tempat selamat.

0 comments: