Followers

Tuesday, March 30, 2010

Interaksi generasi lama, baru dapat elak kesilapan sama diulangi: Tun M

PUTRAJAYA: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata interaksi antara generasi lama dan baru amat penting bagi memastikan kesilapan yang sama tidak diulangi dan tindakan yang diambil tidak merugikan negara.

Beliau berkata generasi baru merupakan pewaris perjuangan mereka yang terdahulu dan melalui interaksi itu, mereka dapat mempersiapkan dan melengkapkan diri mereka dengan ilmu agar dapat meneruskan segala kerja yang dilakukan oleh pemimpin terdahulu.

"Kita harus tahu apa yang berlaku dahulu agar kita dapat menentukan apa yang harus dikekalkan dan digugurkan.

"Jika kita tidak tahu sejarah perjuangan bangsa kita, negara, pemimpin kita, mungkin kita akan mengulangi kesalahan mereka berkali-kali," katanya ketika berucap pada majlis penutup Program Bicara Negarawan bersama beliau di Yayasan Kepimpinan Perdana, di sini hari ini.

Seramai 54 pelajar cemerlang terpilih daripada institusi pengajian tinggi awam dan swasta hadir pada majlis itu.

Turut hadir ialah isteri beliau, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali.

Dr Mahathir berkata bagi sebarang tindakan yang salah, perlu ditentukan agar tidak mengulanginya manakala bagi tindakan baik yang dapat menyumbang kepada pembangunan negara pula perlu diulangi dan diperbaiki lagi.
Beliau juga berkata generasi baru perlu bersyukur kerana Malaysia adalah sebuah negara yang stabil dan membangun dengan pesat.

Jika dibandingkan dengan negara lain, ramai rakan sebaya mereka tidak berpeluang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti berikutan kegagalan pentadbiran kerajaan, masalah rasuah, kemiskinan dan sebagainya, katanya.

Sehubungan itu, katanya mereka perlu mengingati sejarah dan para pemimpin terdahulu seperti Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, Tun Abdul Razak Hussein, Tun V.T.Sambanthan dan sebagainya.

Katanya berikutan perjuangan pemimpin seperti mereka, negara dapat dibangunkan menjadi kaya dan memberi peluang yang lebih banyak kepada generasi muda untuk mendapat ilmu dan pelajaran sehingga ke peringkat universiti.

Sementara itu, pada sesi soal jawab, Dr Mahathir berkata Dasar Pandang Ke Timur diwujudkan oleh kerajaan bertujuan untuk mencontohi budaya kerja masyarakat Jepun dan Korea kerana ia adalah kunci kejayaan.

Katanya Jepun, Korea dan kini China tidak membina negara mereka melalui Pelaburan Langsung Asing (FDI) tetapi mereka mempelajari teknologi Barat dan memulakan syarikat mereka sendiri.

"Sebab itu kenapa pada hari ini kita mempunyai Matsushita, Sony, Hitachi, Samsung, semua ini syarikat mereka sendiri. Sudah tiba masanya kita berfikir seperti mereka.

"Bolehkah kita melakukannya, saya fikir kita boleh. Saya fikir rakyat Malaysia mempunyai kebolehan menjadi pengusaha bertaraf dunia. Sebab itu kenapa baru-baru ini Proton mengumumkan ia tidak lagi mensasarkan pasaran Malaysia sahaja tetapi menumpukan pada pasaran dunia.

"Inilah kelainan yang terdapat pada Dasar Pandang Ke Timur yang saya fikir kerajaan sekarang patut menerimanya," katanya. - Bernama

0 comments: