Followers

Tuesday, March 30, 2010

Malaysia miliki infrastruktur baik untuk rangsang pelaburan

KUALA LUMPUR 30 Mac - Malaysia mungkin berhadapan cabaran besar ketika ekonomi dunia melalui perubahan, namun lokasi strategik negara serta infrastrukturnya yang maju, akan menarik pelaburan untuk memajukan hab-hab logistik dan pengangkutan.

"Kita bukan miskin, malah mempunyai infrastruktur yang baik,” kata Majlis Penasihat Ekonomi Negara (NEAC) dalam bahagian pertama laporan Model Ekonomi Baru (MEB) Malaysia yang dikeluarkan hari ini.
"Infrastruktur kita kini yang dilengkapi taman-taman perindustrian moden dan koridor pembangunan, bertujuan merangsang perniagaan inovatif dan bernilai tambah yang tinggi,” katanya.

NEAC juga berkata pelaburan besar itu menyumbang kepada pembangunan infrastruktur berkelas dunia di Malaysia dan ini menyumbang kepada kedudukan Malaysia sebagai pemimpin dalam sektor pengilangan barangan elektrik dan elektronik (E&E), eksport sumber asli utama dan penerbangan penumpang.
Kekuatan negara dalam infrastruktur dibuktikan menerusi rangkaian luas jalan yang menyediakan hubungan udara dan laut untuk mengangkut penumpang dan barangan.

Selain itu, NEAC berkata penggunaan bekalan elektrik di Malaysia juga tinggi dengan kemudahan air dan sanitasi sudah dinikmati oleh peratusan tinggi isi rumah, selain kemudahan berkomunikasi seperti Internet.
NEAC berkata negara juga sudah mewujudkan asas pengilangan berkelas dunia.

Pertumbuhan pesat dalam pengilangan, sebahagian besarnya bertumpu terhadap sektor E&E yang bermula pada 1980-an dan menyumbang lebih daripada 30 peratus keluaran pada 2000, berbanding kurang daripada 15 peratus pada 1970.

NEAC berkata Malaysia sudah menjadi negara pengeksport utama barangan pengguna dan produk elektronik perushaan dan sedang berusaha melonjak ke peringkat seterusnya supaya lebih inovatif dan bernilai tambah yang lebih tinggi serta industri teknologi khusus.

Industri seperti itu katanya mungkin menjadi sebahagian dariapda rangkaian bekalan untuk beroperasi dalam keperluan global untuk apliaksi berskala besar. - Bernama

0 comments: