Followers

Saturday, March 13, 2010

Masidi harap lebih ramai pelancong Brunei lawat Sabah tahun ini

KOTA KINABALU: Sabah berharap untuk menarik lebih ramai pelancong dari Brunei, melalui kemudahan pusat beli belah bertaraf dunia di ibu negeri ini.
Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Masidi Manjun, berkata dengan penerbangan harian yang disediakan Royal Brunei Airlines dan AirAsia dari Brunei ke Kota Kinabalu, lebih ramai rakyat Brunei dijangka berkunjung ke Sabah tahun ini.
"Rakyat Brunei sudah menunjukkan minat mendalam untuk membeli belah di Sabah, terutama sekarang kita ada 1Borneo dan Suria Sabah yang akan beroperasi tidak lama lagi," katanya ketika berucap pada majlis sambutan bagi ketua-ketua perwakilan dan diplomat asing di Brunei Darussalam ke Sabah di sini, malam tadi.

Teks ucapannya disampaikan Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Bolkiah Ismail. Masidi berkata, sejumlah 34,252 rakyat Brunei melawat Sabah tahun lalu. "Rakyat Brunei boleh memasuki Sabah menggunakan feri melalui jeti Menumbok dan jalan darat, yang mana saya lihat adalah cara paling popular untuk datang ke Sabah di kalangan rakyat Brunei," katanya. Beliau berkata, Sabah adalah negeri yang benar-benar indah dengan pelbagai destinasi, dan Borneo dengan imej ekologinya dapat menambat hati pelancong.
"Kekuatan utama kita terletak pada hutan hujan dara yang berusia ratusan tahun, pulau-pulAu yang mempesona, pemuliharaan sanktuari hidupan liar bertaraf dunia dan warisan budaya pelbagai warna," katanya. - Bernama

0 comments: