Followers

Sunday, January 10, 2010

Projek RMK-9 di Kelantan tidak terjejas

BACHOK: Pelaksanaan projek pembangunan Kerajaan Persekutuan yang dirancang di Kelantan di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) tahun ini tidak terjejas dan perlu disiapkan sehingga akhir tahun ini.

Timbalan Menteri Kewangan, Senator Datuk Dr Awang Adek Hussein, berkata walaupun setiap agensi Kerajaan Persekutuan diarah supaya mengamalkan perbelanjaan berhemah ia hanya membabitkan bidang pengurusan sahaja.

"Ini termasuk mengadakan kursus dan lawatan sambil belajar ke luar negeri," katanya kepada pemberita pada majlis penyampaian bantuan mangsa ribut di Dewan Haji Husin, Perupuk, di sini, hari ini.

Pada majlis itu seramai 138 mangsa, masing-masing menerima antara RM200 hingga RM350 bagi meringankan beban apabila banyak harta benda mereka rosak dalam banjir akhir tahun lalu yang melanda beberapa kawasan di Jajahan Bachok.

Dr Awang berkata, antara projek itu ialah pembinaan kampus induk Universiti Malaysia Kelantan (UMK) di Tangok di sini, hospital, pembinaan pangkalan perikanan di Kuala Kemasin dan sekolah-sekolah.

Beliau berkata, kontraktor yang gagal menyiapkan projek itu mengikut jadual sehingga melebihi tempoh yang panjang, kontrak mereka akan dibatalkan dan diberikan kepada kontraktor yang lebih berwibawa.

Mengenai banyak jalan kampung dan jambatan yang roboh dan rosak teruk disebabkan banjir bulan lalu sehingga menyukarkan penduduk berulang alik, beliau berkata kerajaan negeri yang diberi peluang 20 tahun memerintah Kelantan perlu bertanggung jawab membaikpulihnya.

"Kerajaan pusat hanya berperanan membantu kerajaan negeri dan pemimpin mereka mesti berusaha dan bertanggungjawab sepenuhnya," katanya yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan.

Beliau berkata, kerajaan negeri tidak patut mengambil sikap "berpeluk tubuh" dan menyerahkan peranan itu kepada Kerajaan Pusat semata-mata sebagaimana yang diamalkan sebelum ini.

"Kita mahukan peruntukan yang seimbang (antara kerajaan dan pusat) yang perlu disediakan bagi tujuan itu," katanya. - Bernama

0 comments: