Followers

Sunday, January 10, 2010

Dua gereja, sekolah convent di Taiping dilempar bom api

TAIPING: Dua gereja dan satu sekolah dilempar dengan bom api tetapi semua bangunan berkenaan tidak terbakar dalam kejadian di sini, awal pagi tadi.

Ketua Polis Perak, Datuk Zulkifli Abdullah, berkata hanya ada kesan hitam atau jelaga pada dinding luar kedua-dua gereja berkenaan dan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Convent.

Katanya, siasatan awal polis mendapati ada dua botol dan dua kesan jelaga pada dinding Gereja All Saints di Jalan Taming Sari manakala satu botol pecah dan kesan jelaga pada dinding luar Gereja Saints Louis, Jalan Lumba Kuda.

Beliau berkata, tingkap SMK Convent di Jalan Convent pecah tetapi botol berisi minyak tidak pecah dan tiada kesan terbakar.

"Tidak berlaku kebakaran atau kerosakan pada semua bangunan itu. Jangan gempar dengan kejadian di Taiping ini dan jangan dengar khabar angin ataupun menyebarkan kejadian ini dengan cerita bukan-bukan.

"Keadaan terkawal. Jangan jadikan ini sebagai isu yang boleh menimbulkan rasa marah daripada pihak gereja kerana perbuatan ini bukan dilakukan oleh kumpulan ekstremis Islam atau oleh badan politik," katanya ketika dihubungi di sini, petang ini.

Zulkifli berkata, polis mengesyaki perbuatan berkenaan dilakukan individu yang mengambil kesempatan terhadap isu penggunaan kalimah Allah oleh majalah Herald-The Catholic Weekly dan kebakaran sebuah gereja di Lembah Kelang.

Katanya, polis sedang menjalankan siasatan terperinci dan Jabatan Forensik masih menganalisi botol kecil yang mengandungi cecair dan kain yang ditemui itu.

Beliau berkata, percubaan membakar gereja dan sekolah di Taiping adalah kes terpencil dan bukan isu besar.

0 comments: