Followers

Sunday, January 10, 2010

Pakar bedah kelahiran Malaysia ditangkap di Sydney

MELBOURNE: Seorang pakar bedah neuro kelahiran Malaysia yang dituduh membekalkan dadah kepada seorang wanita yang didapati mati di pangsapurinya, ditangkap kerana melanggari syarat jamin polis.

Menurut akhbar Sydney Morning Herald, Suresh Surendranath Nair, 41, ditangkap kira-kira tengah malam kelmarin apabila detektif Kings Cross menyerbu pangsapurinya di Bondi, Sydney, Australia.

Penangkapan itu dilakukan setelah polis pengawasan mendakwa bekas pakar bedah itu yang menggunakan tiga pengiring teman sosial wanita selama dua jam setengah.

Sebagai sebahagian syarat jaminnya, Nair dilarang daripada menggunakan pekerja seks atau mengambil ubat terlarang.

Serbuan itu dilakukan seminggu selepas beliau keluar dari sebuah hospital swasta di mana dia menjalani rawatan sejak mengahadapi pertuduhan berkaitan kematian Suellen Domingues Zaupa, 22, di unitnya pada 21 November tahun lalu.

Nair yang sijil amalan perubatannya telah dibatalkan, dituduh membekalkan kokaine kepada Zaupa yang dilaporkan bekerja sebagai pelacur.

Bagaimanapun sahabat dan keluarganya menafikan bahawa dia adalah seorang pekerja seks.

Polis Kings Cross dipanggil ke pangsapuri Nair setelah mayat wanita itu yang kemudiannya disahkan sebagai teman pengiring sosial wanita Victoria McIntyre, ditemui di situ pada 16 Februari tahun lalu.

Kes itu ditetapkan didengar di hadapan seorang koroner. Tidak ada pertuduhan dikenakan berkaitan kematian McIntyre.

Majistret Kevin Maughan menolak jamin dan memerintahkan Nair dihadapkan di Central Local Court di Sydney esok.

Nair dijangka dihadapkan semula di Downing Centre Local Court pada 9 Feruarib atas tuduhan membekalkan dadah. - Bernama

0 comments: