Followers

Sunday, January 3, 2010

Majlis Raja-Raja diminta campur tangan bagi pelihara kesucian kalimah Allah

CHANGLUN: Ahli Parlimen Kubang Pasu, Datuk Mohd Johari Baharum meminta Majlis Raja-Raja, Majlis Fatwa Kebangsaan serta Majlis Agama Islam Negeri campur tangan bagi memelihara kesucian kalimah Allah selepas Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan ia bukan hak eksklusif agama Islam.

Beliau yang pernah terbabit dalam pengharaman penggunaan kalimah Allah dalam isu membabitkan permit akhbar Herald-The Catholic Weekly ketika menjawat jawatan Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri (KKDN) pada 2007 berpendapat, isu itu tidak sepatutnya di bangkitkan semula kerana ia sensitif dan boleh mengundang kemarahan umat Islam di negara ini.

Sehubungan itu, beliau berharap campur tangan pihak berkenaan segera dilakukan kerana ia mampu meredakan situasi yang disifatkan boleh meletus pada bila-bila masa.

"Ketika saya membuat keputusan membatalkan permit akhbar itu sebelum ini saya mengambil kira keputusan Kabinet pada 1986 yang menetapkan empat istilah iaitu Allah, Baitullah, Kaabah dan Solat diharamkan dalam penerbitan atau digunakan agama lain.

"Ia jelas dan keputusan itu dibuat berdasarkan kepentingan untuk menjaga keamanan serta perpaduan negara yang selama ini tidak pernah menghalang mana-mana agama di negara ini mengamalkan ajaran mereka.

"Kita hidup harmoni dan bebas mengamalkan ajaran masing-masing selama ini sambil menerima Islam sebagai agama rasmi negara ini, jadi mengapa perlu isu ini ditimbulkan lagi...cukuplah," katanya selepas melancarkan program kembali ke sekolah di Sekolah Kebangsaan (SK) Datuk Wan Kemara di sini, hari ini.

Selain SK Datuk Wan Kemara program itu turut membabitkan SK Malau dan SK Jitra Tiga yang terletak di Parlimen Kubang Pasu.

Dalam program anjuran bersama Biro Pendidikan Umno Kubang Pasu dan Persatuan Pendidikan Cemerlang Negeri Kedah (Cerdik) itu seramai 500 murid dari tiga SK terbabit menerima pelbagai kelengkapan untuk menempuh alam persekolahan.

Sementara itu, Mohd Johari yang juga Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani berkata, keadaan yang berlaku ketika ini adalah berikutan sikap ambil ringan pihak berkaitan mengenai pentingnya tindakan awal diambil supaya ia tidak dibangkitkan lagi.

"Ketika KKDN membatalkan permit akhbar berikutan penggunaan kalimah Allah dulu sepatutnya badan bukan kerajaan (NGO) dan pihak berkaitan bangkit menyatakan sokongan serta mengambil tindakan susulan bagi memastikan ia tidak berbangkit lagi.

"Sekarang ini ia dibangkitkan kembali walaupun ia tidak sepatutnya dilakukan. Jadi saya rasa campur tangan pihak berkenaan adalah penting bagi menjamin kesucian Islam terus terpelihara," katanya.

0 comments: