Followers

Sunday, January 3, 2010

Kem latihan PLKN baru perlu keluasan 12 hektar

KOTA BHARU: Setiap kem latihan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) yang dibina selepas 2007 perlu mempunyai keluasan minima 12 hektar bagi membolehkan pelatih mengikuti program dengan selesa dan selamat.

Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil, berkata peraturan itu bagi menyediakan ruang selesa untuk pelatih mengikuti pelbagai modul dan aktiviti sepanjang program itu.

“Bagaimanapun, kem latihan yang dibina sebelum 2007 perlu mempunyai keluasan minima lapan hektar,” katanya kepada pemberita selepas majlis Pelepasan Kumpulan Pertama siri 7/2010 peserta PLKN di sini hari ini.

Pada majlis itu, 712 peserta dihantar ke beberapa kem di Kelantan dan Pahang dengan menaiki 17 bas bagi mengikuti latihan selama tiga bulan itu.

Ketika berucap pada majlis itu, Abdul Hadi berkata, kira-kira 80 peratus daripada 38,000 pelajar yang dipilih untuk mengikuti PLKN telah mendaftar diri semalam.

"Selebihnya mungkin mendapat penangguhan seperti mengikuti pengajian atau akan mengikuti latihan itu pada musim akan datang," katanya. - Bernama

0 comments: