Followers

Friday, January 22, 2010

Kerajaan tidak pernah abai isu hak asasi manusia: TPM

BINTULU: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata isu hak asasi di Malaysia perlu dinilai secara adil kerana kerajaan tidak pernah mengabaikan isu tersebut seperti didakwa pihak tertentu.

Beliau berkata, kerajaan sentiasa melakukan penambahbaikan dalam pelbagai isu hak asasi manusia termasuk membabitkan keagamaan di negara ini.

"Kita telah melakukan yang terbaik," katanya kepada pemberita selepas Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Masjid Assyakirin di sini hari ini.

Muhyiddin berkata, kadang kala penilaian hak asasi di negara ini dinilai melalui persepsi semata-mata dan ini menimbulkan salah tasfiran.

Human Right Watch dalam laporannya yang dikeluarkan semalam dan disiarkan akhbar The Star mendakwa kerajaan Malaysia pimpinan sekarang telah mungkir janji untuk melindungi kepentingan rakyat dan masih lemah menangani isu hak asasi manusia.

Laporan 612 muka surat tersebut mendakwa kepimpinan sekarang menindas pembangkang, menyekat hak kebebasan bersuara dan memberi layanan buruk kepada pendatang asing.

Terdahulu, semasa berucap di majlis sambutan bersama rakyat selepas solat Jumaat di Masjid Assyarikin, beliau memberi jaminan akan membantu pembinaan rumah anak-anak yatim untuk semua kaum yang bakal dibina di Bintulu tidak lama lagi.

Tanpa menyatakan jumlah peruntukan yang akan diberi, Timbalan Perdana Menteri berkata selaras dengan konsep 1Malaysia, kerajaan akan memberi sokongan penuh terhadap projek tersebut.

Projek rumah anak-anak yatim semua kaum di Bintulu dilancarkan pada hujung tahun lalu dan sudah mendapat peruntukan RM500,000 daripada kerajaan negeri namun masih menunggu sumbangan kewangan sebelum pembinaan bermula. - Bernama

0 comments: