Followers

Friday, January 22, 2010

Felda salur perubatan percuma untuk pedalaman Sabah

TAWAU: Sepuluh doktor termasuk empat pakar perubatan bersama 45 sukarelawan diterbangkan khas hari ini untuk memberi rawatan perubatan percuma di kawasan pedalaman Sabah.

Kumpulan doktor yang dibawakan Felda dan pasukan sukarelawan itu diterbangkan secara ihsan melalui pesawat Charlie C130-30 milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Misi itu adalah bersempena Karnival Keceriaan Masyarakat 1Malaysia anjuran Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah dan Yayasan Felda yang akan berlangsung mulai esok sehingga 28 Januari di Semporna, Tawau dan Lahad Datu.

Pengarah Institut Teknologi Utama Felda, Dr Shamsul Anwar Sulaiman, berkata rawatan perubatan dan pengagihan makanan percuma itu akan tertumpu di kawasan pedalaman di sekitar Tawau, Semporna dan Lahad Datu.

"Kita jangka 500 hingga 800 pesakit akan mendapat manfaat terutamanya yang mempunyai penyakit kulit dan telinga kerana kita membawa pakar berkenaan," katanya.

Dr Shamsul Anwar berkata, antara barangan perubatan yang dibawa ialah ubatan herba, vitamin, ubat cacing dan produk kesihatan yang bernilai RM300,000.

Katanya, antara kawasan yang akan dikunjungi misi itu ialah Felda Umas di Tawau dan Felda Lahad Datu.

"Bagaimanapun kita tidak hanya tertumpu kepada kawasan Felda semata-mata," katanya. - Bernama

0 comments: