Followers

Tuesday, December 22, 2009

Tiada cadangan perkenal skim pinjaman buku teks di IPT

KUALA LUMPUR: Kementerian Pengajian Tinggi tidak bercadang untuk mewujudkan Skim Pinjaman Buku Teks seperti di sekolah menengah dan rendah kepada penuntut di institusi pengajian tinggi (IPT).

Timbalan Menterinya, Datuk Saifuddin Abdullah, berkata ini kerana senario pelajaran dan pembelajaran di IPT berbeza dengan di sekolah.

"Penggunaan kaedah pelajaran dan pembelajaran di IPT yang berasaskan teori dan praktikal, kajian kes dan pembelajaran secara berkumpulan memerlukan sumber rujukan yang lebih meluas dan tidak terhad kepada sesebuah buku rujukan sahaja.

"Justeru, istilah buku teks jarang digunakan di IPT," katanya menjawab soalan Senator Datuk Saripah Aminah Syed Mohamed pada persidangan Dewan Negara di sini hari ini.

Saifuddin berkata, di samping itu kerajaan menyediakan kemudahan perpustakaan yang mencukupi di IPT untuk rujukan sama ada berbentuk buku ataupun bahan-bahan bacaan termasuk secara atas talian.

"Ini memberikan peluang secukupnya untuk pelajar membuat rujukan dalam pelajaran dan pembelajaran mereka di IPT," katanya. - Bernama

0 comments: