Followers

Tuesday, December 22, 2009

Skim Simpanan Persaraan 1Malaysia dilancar 3 Januari

KUALA LUMPUR: Skim Simpanan Persaraan 1Malaysia bagi golongan yang bekerja sendiri dan mereka yang tidak mempunyai pendapatan tetap bulanan akan dilancarkan pada 3 Januari tahun depan.

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), dalam satu kenyataan hari ini berkata simpanan di bawah skim itu akan menerima dividen tahunan yang diisytiharkan oleh KWSP, sebagai tambahan kepada 5.0 peratus sumbangan dari kerajaan (terhad kepada maksimum RM60 setahun bagi tempoh lima tahun akan datang).

Tidak seperti skim simpanan KWSP yang biasa, jumlah caruman ke dalam Skim Simpanan Persaraan 1Malaysia adalah bergantung kepada tahap kemampuan pencarum sepenuhnya.

Pencarum boleh memilih untuk mencarum minimum RM50 atau maksimum RM5,000 sebulan sebagai simpanan persaraan masing-masing.

KWSP berkata, simpanan di bawah skim itu juga boleh dikeluarkan tertakluk kepada syarat dan prosedur semasa pengeluaran KWSP.

Mereka yang berminat memohon skim itu boleh mengisi borang KWSP 16G(1M) yang boleh diperolehi di mana-mana cawangan KWSP di seluruh negara atau memuat turun dari laman web www.kswp.gov.my.

Bagaimana pun, individu yang belum menjadi ahli KWSP perlu terlebih dahulu mengisi borang KWSP 3 dan mengemukakannya kepada KWSP sebelum memohon menyertai skim ini. - Bernama

0 comments: