Followers

Saturday, December 5, 2009

Remaja perempuan mangsa ke-6 banjir Terengganu

KUALA TERENGGANU: Remaja perempuan berumur 14 tahun menjadi korban terbaru banjir gelombang ketiga yang melanda Terengganu sejak Selasa lalu.

Norsahirah Ismail, remaja Orang Kurang Upaya (OKU) yang menghidap sawan sejak kecil, dipercayai lemas setelah terjatuh di kawasan rumahnya di Kampung Banggol Nyior Tepoh, di sini, yang dinaiki air setinggi satu meter.

Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, ACP Zamri Shamsuddin, berkata mangsa terjatuh ketika keluarganya sedang bersiap sedia untuk berpindah ke Sekolah Kebangsaan Kompleks Gong Badak, kira-kira pukul 8.40 pagi tadi.

"Norsahirah dipercayai terjatuh ke dalam air ketika berada di tangga dekat pintu belakang rumah. Sebaik menyedari kehilangannya, anggota keluarga beliau memulakan gerakan mencari dan menemui mangsa yang tenggelam di dalam air kira-kira 15 minit kemudian," katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Zamri berkata, keluarga mangsa cuba memberikan bantuan kecemasan namun remaja itu dipercayai telah meninggal dunia.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) untuk bedah siasat.

Nenek mangsa, Esah Abdullah, 60, ketika ditemui pemberita di hospital berkenaan, berkata cucunya yang sudah tidak bersekolah itu baru bangun tidur dan terus berjalan menuju ke pintu belakang rumah.

Katanya, Norsahirah dipercayai diserang sawan ketika berada di tangga berkenaan.

Sebelum ini, lima kes lemas dilaporkan di Terengganu sejak banjir melanda negeri itu awal bulan lalu, iaitu masing-masing satu kes di Hulu Terengganu, Besut dan Dungun serta dua kes lemas di Marang.

Sementara itu, keadaan banjir di Terengganu beransur pulih dangan mangsa yang masih berada di pusat pemindahan berkurangan petang ini kepada 1,751 orang berbanding 2,205 orang pagi tadi.

Jurucakap Majlis Keselamatan Negara (MKN) Terengganu berkata, setakat ini masih ada seramai 999 mangsa banjir di pusat pemindahan di Kemaman, Dungun (383), Marang (47), Setiu (60), dan Kuala Terengganu (14).

Beliau berkata, semua jalan utama termasuk Jalan Kuala Terengganu-Kuantan dan Kuala Terengganu-Kota Baharu masih boleh dilalui semua kenderaan, kecuali beberapa jalan negeri yang dinaiki air iaitu Kemaman (tiga), Hulu Terengganu (empat) dan Dungun (satu) yang ditutup kepada kenderaan ringan.

Katanya, semua sungai utama di Terengganu berada pada paras biasa.

Sementara itu, di KOTA BHARU, keadaan banjir pulih sepenuhnya petang ini apabila satu-satunya pusat pemindahan yang masih dibuka di jajahan Kota Baharu ditutup tengah hari tadi.

Jurucakap Bilik Kawalan Operasi Banjir Negeri berkata, semua 26 mangsa banjir yang ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Tiong dekat Kota Bharu dibenarkan pulang secara berperingkat mulai jam 9 pagi tadi," katanya.

"Keadaan cuaca panas sejak pagi tadi menyebabkan air banjir yang masih menenggelami beberapa kawasan di Kota Baharu surut sepenuhnya.

"Berikutan itu, semua 26 orang mangsa yang membabitkan enam keluarga itu telah dibenarkan pulang ke rumah masing-masing," katanya.

Jurucakap itu berkata, paras air di kebanyakan sungai pada petang ini juga semakin menunjukkan penurunan berbanding pagi tadi.

"Keadaan cuaca semakin baik juga menyebabkan paras air di kesemua sungai menurun kecuali paras air di Sungai Golok di Rantau panjang yang masih melepasi paras bahaya iaitu 9.68 meter melepasi paras bahaya 9 meter," katanya.

Tinjauan Bernama di sekitar Kampung Wakaf Stan, Kubang Kerian yang dinaiki air setinggi paras pinggang juga mulai surut dan lebih 10 keluarga membabitkan hampir 50 orang penduduk di sebuah taman perumahan di situ juga pulang ke rumah masing-masing.

Selain sibuk membersihkan kediaman yang dipenuhi kekotoran dan kesan lumpur air banjir, kebanyakan penduduk di Kota Bharu juga mula menjalankan aktiviti harian seperti biasa dengan kenderaan berpusu-pusu di jalan raya berikutan keadaan cuaca yang baik.

Di PAHANG, Pekan menjadi daerah terbaru dilanda banjir selepas Maran, Kuantan dan Bera.

Bagaimanapun bilangan mangsa yang dipindahkan ke pusat pemindahan banjir sehingga 5 petang ini berkurangan sebanyak 346 orang berbanding 456 orang pagi tadi.

Menurut jurucakap Pusat Kawalan Operasi Bencana Banjir Pahang, seramai 13 orang dipindahkan ke pusat pemindahan banjir di Pekan tengah hari tadi.

"Seramai 13 orang ditempatkan di Balai Raya Padang Rumbia apabila penempatan mereka di Perumahan PPRT Padang Rumbia dinaiki air," katanya.

Daerah Maran pula mencatatkan mangsa pemindahan tertinggi iaitu seramai 138 orang dari Kampung Raya Chendong dan Kampung Bukit Kuin.

"Di daerah Bera, seramai 131 orang dari Kampung Paya Tateh yang ditempatkan di Kompleks Rakan Muda Kerayong manakala daerah Kuantan mencatatkan pemindahan seramai 64 orang melibatkan empat buah kampung iaitu Kampung Sungai Ular, Kampung Chendor Baru, Kampung Paya Besar dan Kampung Pahang," katanya.

Setakat ini tiada sebarang kemalangan jiwa dilaporkan berlaku.

Sementara itu, jurucakap Jabatan Pengairan dan Saliran Pahang berkata paras bacaan Sungai Triang di Triang dan Sungai Kuantan di Bukit Kenau kini telah melebihi paras berjaga-jaga iaitu di paras 33.73 meter dan 20.32 meter. - Bernama

0 comments: