Followers

Thursday, December 3, 2009

Najib lakukan lawatan bersejarah ke selatan Thailand

BANGKOK: Selepas empat tahun menempuh hubungan yang dingin, Malaysia dan Thailand kini di ambang satu peristiwa bersejarah apabila pemimpin kedua-dua negara bertemu di ibu negara ini Selasa depan.

Pada 30 Ogos 2005, 131 penduduk Islam Thai dari wilayah bergolak di Selatan Thai melarikan diri ke Malaysia untuk mendapatkan perlindungan di Kelantan yang membawa kepada pertikaian diplomatik antara kedua-dua negara.

Ini membawa kepada tuduhan bahawa Kuala Lumpur mencampuri urusan dalaman negara jirannya itu yang berjuang menentang puak pemisah di wilayah yang majoriti penduduknya beragama Islam iaitu Pattani, Yala dan Narathiwat.

Pada satu peringkat, keadaan nyaris menjadi buruk selepas bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, mencadangkan supaya Thailand memberikan autonomi kepada tiga wilayah dengan majoriti penduduk Islam berkenaan, satu isu sensitif di negara ini yang menganggap konsep itu serupa dengan kemerdekaan.

Bagaimanapun empat tahun kemudian, Perdana Menteri Thai, Abhisit Vejjajiva, dan rakan sejawatannya, Datuk Seri Najib Razak, kedua-duanya menjawat jawatan dalam masa 12 bulan lalu, dijadual melawat Narathiwat pada 9 Disember, wilayah yang ditinggalkan pelarian terbabit kerana bimbangkan keselamatan diri.

0 comments: