Followers

Sunday, November 29, 2009

Pembekuan kemasukan pekerja Bangladesh ke Malaysia kekal: PM

PORT OF SPAIN: Malaysia tidak bercadang mengkaji semula sekatan pengambilan pekerja dari Bangladesh walaupun mendapat permintaan daripada pemimpin republik itu, kata Datuk Seri Najib Razak.

Perdana Menteri berkata, sekatan itu dilakukan bagi mengelak ejen pekerja asing menyalahgunakan kedudukan mereka sehingga ramai pekerja Bangladesh menjadi mangsa, apabila menjual harta dan ternakan untuk membiayai perjalanan ke Malaysia.

"Penipuan seperti inilah yang kita ingin elakkan. Mereka minta sekatan dikaji semula tetapi faham dalam keadaan sekarang, sukar untuk kita menambah pekerja asing," katanya pada sidang media selepas mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Bangladesh, Sheikh Hasina di sini, hari ini.

Pertemuan itu sempena Mesyuarat Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM) di ibu negara Trinidad dan Tobago yang dihadiri 32 ketua kerajaan selain naib presiden, timbalan perdana menteri serta menteri kanan.

Sebelum itu, Kaunselor Buruh Bangladesh, Talat Mahmud Khan, dilaporkan berkata 70,000 pekerja Bangladesh yang memiliki visa dijangka tiba di Malaysia untuk bekerja dalam sektor perladangan, pembinaan dan perkhidmatan.

Bagaimanapun, kerajaan membatalkan serta-merta visa kemasukan itu yang diluluskan pada 2007 bagi mengelak kemasukan pekerja asing terbabit kerana tiada keperluan.

Najib berkata, dalam pertemuan itu Sheikh Hasina melahirkan perasaan berpuas hati dengan hubungan dua hala dan perdagangan yang memihak Malaysia melalui pelaburan syarikat Malaysia di Bangladesh.

0 comments: